Uitstel besluit over afval dossier

christenunie logo oldebroek afkorting vierkant_burned (3).jpgwoensdag 07 februari 2024 19:24

In de afgelopen commissievergadering van Ruimtegebruik en Leefomgeving hebben we dit onderwerp behandeld. De behandeling in de commissie heeft nog wel de nodige vragen bij ons opgeroepen en daar hebben wij in de fractie over doorgesproken, hebben we aanvullend onderzoek gedaan en enkele technische vragen gesteld. De huidige inzameling gebeurt naar tevredenheid, dat heeft de wethouder in de commissie nogmaals bevestigd. Uit de beantwoording van de technische vragen heeft de invoer van Diftar wel tot een tussentijdse kostenverhoging geleidt, maar is het nog steeds marktconform en binnen de NVRD benchmark.

Het voorstel gaat over de aanstelling/oprichting van een nieuwe afval inzamelaar. Maar met ons afvalbeleid hebben we wel als doelstelling dat wij als inwoners steeds minder afval aanbieden en waar mogelijk afval gescheiden aanbieden of weg brengt naar een afval breng locatie. Daarmee kunnen we naar onze mening in de behandeling van dit onderwerp de ontwikkelingen met betrekking tot de milieustraat in Elburg niet naast ons neerleggen. We dienen namelijk te kijken naar de totale oplossing voor onze inwoner met betrekking tot afval. Door de uitspraak van de raad van staten komt dit dossier minimaal in een grote vertraging en is de vraag of het op de huidige locatie wel haalbaar is. Daarmee hebben wij als Oldebroek nog wel de nodige uitdaging erbij gekregen, omdat de locatie van van Werven op de Middeldijk zal sluiten en op basis van de UOK en het convenant met de buurt het niet mogelijk is om een afvalbrengstation na 1 november te blijven faciliteren bij Van Werven aan de Bovendwarsweg.

In de raadsvergadering hebben wij dan ook het volgende voorgesteld.

Wij hebben voorgesteld om de besluitvorming aan te houden en het voorstel aan het college terug te geven met het verzoek om naast de oplossing voor de afvalinzameling ook de oplossing voor het afval brengstation mee te nemen. Zodat we een totaal oplossing geven voor onze inwoners, dat kan een oplossing zijn voor de korte termijn en een richting voor de lange termijn. We vragen het college dan ook om binnen drie maanden of eerder terug te komen met de verdere uitwerking om het voorstel daarna voor stemming aan te bieden.

De meerderheid van de raad ging hier in mee, waarbij de burgemeester voorstelde dat er ook wordt onderzocht of met het uitstel nog grote bezwaren naar voren komen. Als dat zo is dan zal de wethouder dit agendapunt met een toelichting de volgende commissie vergadering agenderen. We houden het dossier in de gaten en hopen op korte termijn ook meer duidelijkheid te hebben over het afvalbrengstation en de mogelijkheden voor onze inwoners.