Meerjarenbeleidsplan politie Oost-Nederland en Integraal veiligheidsplan vastgesteld

christenunie logo oldebroek afkorting vierkant_burned (3).jpgwoensdag 07 februari 2024 19:49

Een veilig Oost-Nederland, dat is het doel van de wettelijke taak van de politie Oost-Nederland. Het meerjarenbeleidsplan geeft aan wat daar voor nodig is. Het plan moet aansluiten op de lokale behoeften van maar liefst 76 gemeenten. Dat kan enigszins omdat we als gemeenteraad de burgemeester wensen mee kunnen geven die zij in de lokale driehoek aan de orde kan stellen.

Ondermijning en digitale criminaliteit springen er uit. Terecht dat daar extra op wordt ingezet. Iets minder aandacht krijgt de dienstverlening die digitaal intelligent en fysiek excellent moet zijn. Er staat dat de politie oog heeft voor de menselijke maat en er is voor burgers op de momenten die er voor hen toe doen. We weten dat dit een kwetsbaar punt is. Als er in de avond en nacht slechts 1 politieauto rond rijdt in een groot gebied dan is de vraag of je als burger op tijd gezien, gehoord en geholpen wordt. Digitaal contact kan het persoonlijk contact, als het gaat om gevoelens van veiligheid niet vervangen.

We zijn dan ook blij dat er een forse uitbrieding van de capaciteit komt, met daarbij ook extra wijkagenten, al zal dat niet directe leiden tot meer agenten op straat in de gemeente Oldebroek.

In het integraal veiligheidsplan lezen we de prioriteiten voor onze regio. Dit betreft dan Jeugd en veiligheid, ondermijning en digitale criminaliteit. Dit lijken ons als ChristenUnie ook de juiste prioriteiten die uitgewerkt worden in het jaarlijks uitvoeringsplan.

Op 28 maart 2024 zal er over veiligheid een raadsgesprek worden gehouden en dan zullen deze onderwerpen nader toegelicht en besproken worden.