Poll een succes!

dinsdag 06 februari 2007 21:50

Het mag gezegd worden: de eerste poll die we onder onze sympathisanten hebben gehouden is een succes geworden. Het ging over begraafplaatsrechten en wat daarmee samenhangt. Het college wilde graag een aantal richtinggevende uitspraken van de raad horen, voordat het met een concreet uitgewerkt plan zou komen. We hadden ons als fractie al een voorlopig oordeel gevormd over enkele belangrijke onderdelen. Maar vanwege het bijzonder karakter van het onderwerp leek het ons goed om onze achterban eens te polsen. Dat is goed verlopen. We merkten dat onze achterban deze manier van betrokken worden bij het politieke werk bijzonder waardeert. Een stimulans voor de fractie om dit vaker te doen.

Respons
De fractie beschikt over een groeiend mailbestand van leden, donateurs en ander sympathisanten. Van de nu 166 adressen reageerden er 39 personen, een percentage van 24%. Het onderwerp was vrij complex, dus was het lastig om de vraagstelling tot simpele keuzen terug te brengen. De info kon beter, en dat is een leerpunt. Leuk dat een aantal respondenten behalve een mening ook in de marge nog wat ideeën of tips meegaven, we hebben die als fractie zoveel mogelijk verwerkt.

Meningen
Een 24 personen gaven aan dat de begraafkosten best kostendekkend mogen zijn, en 16 personen gaven aan van mening te zijn dat de overheid wel wat zou mogen bijdragen (b.v. 20 of 25% van de kosten). Hoewel 15 personen aangaven dat het onderhoud soberder mag, waren er 8 die nadrukkelijk aangaven dat niet te willen. Uit de omschrijvingen durfden wij echter te constateren dat daarin zorg voor verloedering in meekwam, en dat willen ook wij als fractie uiteraard niet. Onze woordvoerder was Cees Souman, en het is de bedoeling dat er nog een korte impressie volgt van de behandeling in de Raad.

Ton van Leijen
Column