Sociaal Debat in de regio

vrijdag 09 februari 2007 10:51

Samen komen tot prioriteiten voor sociaal beleid in de regio Noord-Veluwe.
Dat was de opgave van het Sociaal Debat in de regio dat de Provincie Gelderland in samenwerking met de Regio Noord-Veluwe op de laatste dag van januari organiseerde. De geanimeerde bijeenkomst vond plaats in het Dolfinarium in Harderwijk.
Tijdens het debat gingen bestuurders – zowel wethouders als raadsleden - van de verschillende gemeenten op de Noord-Veluwe in gesprek met maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van de vragerskant, zoals ouderenbonden en gehandicaptenplatforms. Het doel: gezamenlijk prioriteiten benoemen voor een door de gemeenten gezamenlijk op te stellen regionale sociale agenda voor de Noord-Veluwe. De thema's die tijdens het debat besproken zijn: jeugd, leefbaarheid, wonen-welzijn-zorg, onderwijs en arbeidsmarkt.

Tijdens het debat konden deelnemers door middel van stemmen hun prioriteiten geven.
Uiteindelijk kwam er een top drie tot stand:

1. Versterken van de regionale infrastructuur om de instroom van mensen met een zwakke positie op de arbeidsmarkt te bevorderen. Een convenant tussen werkgevers, onderwijs, politiek en intermediairen op de arbeidsmarkt is hierbij van belang.
2. Oprichten van een taskforce op regionaal niveau die zich buigt over het opheffen van belemmerende regels voor vrijwilligerswerk en stimuleringsbeleid ontwikkelt in overleg met vertegenwoordigers vanuit het vrijwilligerswerk.
3. Regionaal ontwikkelen van lokale centra voor jeugd en gezin, waarbij veel aandacht is voor de toegankelijkheid en bekendheid onder burgers.

Met de prioriteiten in de hand, stellen de gemeenten op de Noord-Veluwe gezamenlijk een regionale sociale agenda op. Wethouders van de verschillende gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitwerking van de thema's in concrete plannen. Bij de uitvoering ervan, worden uiteraard de verschillende maatschappelijke organisaties betrokken!

Gijs van den Brink

Reacties op 'Sociaal Debat in de regio'