Actie tegen gevaren alcohol blijft dringend nodig

vrijdag 14 december 2007 22:06

Het is een onderwerp dat regelmatig terugkomt in de zaken waarmee we ons als fractie en raad bezighouden. Of het nu om onze jongeren gaat, verkeersveiligheid, gezond leven, huiselijk geweld: alcoholgebruik en –misbruik is er een factor. Dezer dagen haalde een van de lokale predikanten, ds. Hans van Ark van de Pauluskerk, de pers omdat hij in een preek had gewaarschuwd tegen de soms catastrofale gevolgen van alcoholmisbruik. We steunen dit signaal van harte: het is fijn, en hard nodig dat ook in kerken hier concreet aandacht wordt besteed. Gelukkig gebeurt dat ook in diverse geloofsgemeenschappen.
Ook wij als ChristenUnie zullen waar mogelijk op deze gevaren blijven wijzen. Niet alles wat er gebeurt op dit front krijgt publiciteit. Soms wel, zoals het beleid tot verwijdering van illegale drankketen, waaraan we van harte onze steun hebben gegeven. Maar er kan meer. Je kunt dat als overheid echter niet alleen. Er kan veel worden bereikt als iedereen zich ervoor inzet. Uiteraard hopen we allereerst dat jongeren zelf kritisch durven zijn:”wat is mijn drinkgedrag? Heb ik dat in de hand? Kan ik het verantwoorden? Enz. Maar ook ouders en gezinssituaties zijn van enorm belang: hoe wordt er thuis over gesproken? Welk voorbeeld geven ouders? En onderwijzers, docenten, jeugleiders en jeugd- en jongerenwerkers: geven zij hier ook aandacht aan? Welke verantwoordelijkheid nemen onze horeca-ondernemers? En de sportkantines? Gelukkig zien we goede initiatieven, maar er is meer nodig.
Met dit stukje tekst kunnen we niet meer doen dan nog eens een keer het belang van het gesprek hierover onderstrepen. En voor iedereen die van dat gesprek werk wil maken is er goede voorlichting voorhanden. We wijzen alleen maar op de Stichting Voorkom, die voor alle genoemde doelgroepen info geeft. (Zie www.voorkom.nl.)

Ton van Leijen

Reacties op 'Actie tegen gevaren alcohol blijft dringend nodig'