Bestemmingsplan “Buitengebied Windturbinepark.”

woensdag 19 december 2007 08:24

Binnen de fractie van de ChristenUnie heeft het voorstel tot de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan “Buitengebied Windturbinepark”een stevige discussie teweeggebracht. Er heeft een flinks bries gewaaid. Dat doet me denken aan spreekwoorden en gezegden over de wind, het zijn er in ons land 22, om er een te noemen: “Hij sloeg alle goede raad in de wind.” Hij hechtte er geen waarde aan, hij handelde er niet naar. Van het college en de gemeenteraad mag je verwachten dat ze een goede raad niet in de wind slaan. Met het woord molen zijn het er 7 spreekwoorden, de meest opvallende is die van Guido Gezelle: “De meulen draait niet met wind die voorbij is.” Dit spreekwoord vraagt voortgang! Dat is in de gemeenteraad van Oldebroek een algemeen gedachtegoed.

Wat is de mening van de ChristenUnie fractie met betrekking tot het windturbinepark?
Wij zijn voor het streven naar een meer duurzame energievoorziening om zodoende de CO2 uitstoot te verminderen. Ons partijprogramma zegt: “Stimulering van zuinig energiegebruik; ook nieuwe mogelijkheden van alternatieve energiebronnen worden bevorderd.”

Het ministerie van VROM heeft aangegeven dat het kabinet zich ten doel stelt om het aandeel duurzame energie 20 procent te laten groeien. Windenergie heeft daar een belangrijk aandeel in. De conclusie is dat het oude beleid uitgevoerd dient te worden, terwijl nieuw beleid wordt ontwikkeld. We hebben van doen met het beleid van dit moment en dienen te handelen naar de inzichten van nu.

We hebben wel zorg over de weidevogels, met name de grutto en de tureluur. Soorten die landelijk behoorlijk in de verdrukking zitten. Gelukkig deed het college bij monde van wethouder Klein een harde toezegging over de realisatie van een plaatsvervangende broedbiotoop.

Het plan voor de windturbines is goed onderbouwd en door gecertificeerde bureaus op allerlei aspecten onderzocht. Het is helder dat het turbinepark meteen ook aan z’n tax zit als het gaat over de inrichting. Na realisatie van het park dient de ondernemer ook binnen die normen te opereren! De milieuvergunning biedt ons een goed instrument om al deze gestelde normen te toetsen.
We stellen met elkaar vast dat het mis gaat met onze energievoorraad. De berichten daarover bereiken ons dagelijks. We hebben de opdracht om een bijdrage te leveren aan alternatieve energiebronnen. Dit is een opdracht van hogerhand, we zijn als rentmeesters over deze aarde gesteld. Het is ook een opdracht voor ons nageslacht, zodat zij ook kunnen genieten van Gods goede schepping!

De turbines hebben een enorme hoogte om tot een hoog rendement te komen. Dit is absoluut geen verfraaiing van het landschap. Die grote gevaarten in het vlakke polderland. Daar zit voor onze fractie de meeste pijn. Het is wel zo dat de plaats al aangetast is door de snelwegen, het te realiseren industrieterrein H2O en de komende spoorlijn. Gelukkig is de plaatsing omkeerbaar. Als over een x aantal jaren blijkt dat er andere en betere alternatieve energiebronnen zijn, kunnen zonder dat veel schade toegebracht wordt aan het milieu, de molens weer verwijderd worden. Het college heeft bij monde van wethouder Klein toegezegd dit met de ondernemer in een overeenkomst vast te leggen.

Eerder is het streekplan in de gemeenteraad aangenomen. Wij hebben daar destijds mee ingestemd en willen consistent handelen ook wanneer dat zwaar onder druk komt te staan.

Onze fractie vindt het een goede zaak dat een werkgever uit onze gemeente de nek uitsteekt om dit plan te realiseren.

Tenslotte:
De fractie van de ChristenUnie wil een bijdrage leveren aan een schoner milieu. Het is onze zware verantwoordelijkheid om voor de toekomst van ons nageslacht duurzame besluiten te nemen. Dat vergt in dergelijke moeilijke kwesties leiderschap. Het college heeft dat aangedurfd en wij steunen hen daarin.
Om met een moderne variatie op het oude gezegde van Guido Gezelle af te sluiten: “De meulens gaan draaien met de wind die komt!”

Gijs van den Brink

Reacties op 'Bestemmingsplan “Buitengebied Windturbinepark.”'