ChristenUnie heeft oog voor Oldebroeker agrariërs

agrarisch2donderdag 11 juni 2009 19:13

Op dit moment ligt het ontwerp bestemmingsplan voor het buitengebied van Oldebroek ter inzage. De gemeenteraad zal in het najaar het bestemmingsplan definitief moeten vaststellen. De agrarische ondernemersorganisatie LTO Noord heeft in een persbericht op een aantal punten bedenkingen geuit tegen het ontwerp. Dat is uiteraard een goed en democratisch recht. Hoe de gemeenteraad en dus de verschillende politieke partijen daarover denken zal later dit jaar nog moeten blijken. In de media verschijnen ten onrechte berichten alsof de ChristenUnie geen oog heeft voor de agrariërs en dat onze uitgangspunten ten aanzien van de veehouderij overeen zouden stemmen met de Partij voor de Dieren. Voor de ChristenUnie Oldebroek zijn landbouw en het buitengebied belangrijke aspecten in onze gemeente waarbij het ruimtelijk ordeningsbeleid voor deze sector geen onnodige belemmeringen mag opwerpen.

Wij staan voor een leefbaar buitengebied in onze gemeente. Daar verstaan we onder ruimte voor de natuur maar zeker ook ruimte voor de agrariër want daar zijn we van overtuigd dat we die nodig hebben om dit te onderhouden. Maar ook op plaatsen waar het aantal boeren minder wordt proberen we mogelijkheden te vinden om dit buitengebied toch leefbaar (bewoond) te houden. Vandaar dat we ook de hobbyboeren regeling van harte hebben ondersteund. Nu is het zo dat we in een gedeelte van Nederland wonen waar nogal wat beperkingen zijn voor wat betreft de uitbreidingsmogelijkheden voor de boeren. En als er dan keuzes gemaakt worden kiezen wij voor het benutten van de mogelijkheden in de grondgebonden landbouw. Diegene die de voorbereidende besprekingen bijgewoond hebben voor dit nieuwe bestemmingsplan kunnen niet ontkennen dat de ChristenUnie in deze zeker niet de minste bijdrage heeft geleverd.

Nu weten we niet of we de vergelijking tussen de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren serieus moeten nemen. Maar om er toch maar op in te gaan: ons standpunt wat betreft de dieren is gebaseerd op het zelfde fundament als ons hele leven en politiek handelen, namelijk de Bijbel. Hierin wordt de mens door God als heerser over de dieren aangesteld, en dat geeft ons ook meteen een verantwoordelijkheid ten opzichte van deze dieren. Daarom zullen we bij het maken van keuzes ons altijd hierdoor laten leiden. Dat betekent niet dat een economisch motief dan niet belangrijk is, maar dat zal in deze afweging voor ons nooit op de eerste plaats staan. Gelukkig zijn er in Oldebroek nog heel veel agrariërs die er net zo over denken!

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'ChristenUnie heeft oog voor Oldebroeker agrariërs'