WHC en ChristenUnie: antwoord aan Henri van Beek

logo whcwoensdag 11 juli 2012 19:39

Beste Henri, je bent teleurgesteld over de plannen (nog geen besluiten!) over de dreigende bezuinigingen op o.a. sport. Dat is zeker te begrijpen, het zijn ook geen leuke plannen. Je teleurstelling slaat om in boosheid. Vooral heb je je geërgerd aan een zinsnede uit een column van mij (mijn fractie) waarin gezegd wordt dat er ook nogal eens kritiek wordt gehoord van sommige verenigingen op voetbalclubs ‘waar de besteding van geld voor amateurspel afneemt ten gunste van spelers in het eerste team’. In je boosheid lees je dit echter niet goed. Raadsleden staan voor afwegingen, en luisteren ook naar anderen dan voetbalclubs. Die constatering is dus niet de mening van onze fractie, maar een punt dat leeft onder de mensen, en dat men ons ook voor de voeten werpt. Achteraf gezien hadden we dit misschien beter als weegpunt aan WHC kunnen doorgeven in de zin van “dit komen we tegen, doe er wat mee”. Maar aan de andere kant hoort het bij volwassen verhoudingen dat we ook zulke gevoelens bespreekbaar maken. Het is voor ons geen halszaak, en gemakkelijk uit de wereld te helpen door gewoon even publiek te vertellen – doe je nu in feite ook al - hoe dit werkelijk zit. Ons gaat het erom dat we in deze lastige tijd over en weer proberen aan eerlijke beeldvorming te doen. We kunnen best tegen kritiek. Maar ik zeg eerlijk dat het onze fractie droef stemt dat je kritiek zo eenzijdig is. Ik durf te stellen dat er geen fractie is die zo vaak het belang van juist grote verenigingen voor de samenleving heeft benadrukt: de inzet van vele vrijwilligers, de spin-off naar veel jeugd enz. enz. Daar zijn ook wij erg gevoelig voor. We zijn niet boos. Wel willen we je iets vragen. Het is tegelijk een advies: zet je kennis en inzichten van vele jaren bestuurder zijn van WHC in ten gunste van jouw club, want dat kunnen we gebruiken. We staan als college en raad voor moeilijke beslissingen, waar we niet voor weglopen. Maar daarbij zijn we wel gediend met een eerlijk beeld, en met clubs die ook proberen in een gezamenlijke poging met ons te bezien wat er gedaan kan worden om pijn op te vangen of te verzachten. Onze fractie is altijd bereid het gesprek aan te gaan, met wie dan ook.

Hartelijke groet, Ton van Leijen

Reacties op 'WHC en ChristenUnie: antwoord aan Henri van Beek'