Hoop en Wanhoop

template Henri.jpgvrijdag 10 februari 2023 13:26

Dit weekend keken wij thuis de Film The Swimmers. Deze film gaat over twee zussen uit Syrië zwemster zijn. Ze dromen om deel te nemen aan de Olympische Spelen en omdat er oorlog in Syrië is besluiten ze de gevaarlijke reis naar Europa te ondernemen. Daar hopen ze veilig te zijn en hun droom na te kunnen jagen. Een aangrijpende film over de gevaarlijke reis naar Europa over het water en hoe moeilijk ze het hebben als ze uiteindelijk aankomen in Berlijn.

Vorig jaar las ik het boek ‘Het Meisje uit Aleppo’ over Nujeen. Nujeen zit in een rolstoel, en heeft de tocht naar Europa in haar rolstoel gemaakt. Een gevaarlijke tocht waarbij er continue angst is om teruggestuurd te worden of bedrogen door mensenhandelaren.  De oorlog in Syrië zorgt ervoor dat veel mensen naar Europa vluchten. Ook bij ons in de buurt wonen inmiddels een aantal vluchtelingen die deze traumatische tocht achter de rug hebben. Ook de oorlog in Oekraïne heeft een vluchtelingenstroom op gang gebracht. In Oldebroek worden veel vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. In het Buitencentrum in Oldebroek wonen een groot aantal Oekraïense vluchtelingen inmiddels al 10 maanden.

Een traumatische reis, familieleden die achterblijven in gevaar, een nieuwe plek waar je niemand kent en met veel anderen in een gebouw wonen; Je zou er wanhopig van worden. Het lot van vluchtelingen raakt me altijd omdat het soms zo uitzichtloos lijkt. Ze zijn alles kwijt en moeten in een totaal vreemd land een nieuw bestaan op bouwen.

Wanhoop zie ik veel om me heen. Mensen die het niet meer zien zitten in de wereld omdat ze op de vlucht zijn, maar ook in Nederland lijken de tegenstellingen alleen maar groter te worden. Mensen in armoede, mensen op zoek naar een huis, wanhoop bij boeren die bang zijn om hun bedrijf kwijt te raken. Je vraagt je soms af “waar gaat het heen met de wereld?’

Er is genoeg reden voor wanhoop en cynisme als je om je heen kijkt. We hebben een klimaatprobleem, het gaat slecht met de natuur. Boeren hebben het moeilijk. Er is een enorme inflatie en energiearmoede. We hebben maar beperkte ruimte en die hebben we nodig om de natuur in stand te houden, maar ook voor huizen en duurzame oplossingen. Genoeg redenen om te gaan wanhopen.

“mensen in oorlogsgebieden worden vaak voortgedreven door Hoop. Mensen die vechten hebben alleen nog maar de hoop om zich aan vast te houden’ Hoorde ik Beatrice de Graaf zeggen in De Ongelooflijke Podcast.

Deze zin blijft me mij. Ik geloof ook dat we niet moeten blijven hangen in wanhoop. Maar inderdaad hoop moeten houden. Als Christen hoef je ook niet te wanhopen en omdat er dan ook een Hoop is dat alles uiteindelijk beter wordt. God houdt deze wereld in zijn handen, daar mogen we op vertrouwen.

Dietrich Bonhoeffer was een Duitse theoloog die leefde in de tijd van de tweede wereldoorlog en is door de nazi’s gefusilleerd omdat hij meegedaan heeft aan een complot tegen Hitler. Vanuit de gevangenis schreef hij:  “Christen zijn bestaat vandaag uit:  bidden,  het goede doen onder de mensen, en wachten op Gods tijd.”. Ik denk dat dit vandaag ook geldt. Wachten op God en zoveel mogelijk het goede doen onder de mensen.

Henri Wijnne

Reacties op 'Hoop en Wanhoop'