Afgelegen boeren kunnen wel internetten

woensdag 12 maart 2008 15:10

Over de problemen met internet in (met name) Noordeinde hebben zowel ChristenUnie, CDA, als PvdA in onze gemeente zich gebogen, en uiteraard het college. Er zijn diverse contacten geweest met betrokken bewoners. Gelet op de afhankelijkheid van externe partners (met name KPN) heeft dat nog niet tot het gewenste restultaat kunnen leiden. Volgens staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) hoeven boeren in afgelegen gebieden echter niet bang te zijn dat zij hun internetverbinding verliezen. KPN blijft inbelabonnementen aanbieden en eind dit jaar worden frequenties geveild voor draadloze internettoepassingen.

Dat schrijft de staatssecretaris in antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Joop Atsma (CDA). Begin dit jaar beklaagde akkerbouwer Bauke Bierma uit Zeewolde zich over verdwijnende inbelverbindingen. Zijn bedrijf ligt te ver van een telefooncentrale voor een ADSL-verbinding. Het ADSL-signaal gaat niet verder dan vijf tot zes kilometer. Steeds meer
providers stoppen met de ouderwetse inbelverbinding, omdat ze te weinig oplevert. Betaalbare alternatieven zijn er echter nog niet, maar die komen wel.

Volgens Edwin van Scherrenburg, woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zijn er al gesprekken gaande met marktpartijen. Eind dit jaar worden frequenties uitgegeven
voor mobiele internettoepassingen als UMTS en Wimax dat nog in ontwikkeling is. Verschillende partijen hebben al interesse getoond bij het ministerie, zegt de woordvoerder. Zij krijgen de komende week van het ministerie duidelijkheid over de manier waarop eind 2008 de frequenties worden geveild.

Heemskerk schrijft dat de inbelverbinding van KPN tegen gewone internettarieven. Voor ADSL moet er een centrale van KPN binnen een straal van vijf kilometer zijn en dat is niet
overal zo in het buitengebied, volgens de staatssecretaris. Hij heeft bij KPN nagevraagd hoeveel mensen buiten het bereik wonen. ‘Volgens gegevens van KPN betreft het ongeveer enkele honderden huishoudens, waaronder relatief veel boerenbedrijven, die niet via ADSL kunnen worden aangesloten', aldus de staatssecretaris, maar volgens hem zijn er nog genoeg goede alternatieven.

(N.a.v. persbericht Economische Zaken 3 maart 2008)

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Afgelegen boeren kunnen wel internetten'