Oldebroek scoort wederom (te) laag als kindvriendelijke gemeente

vrijdag 14 maart 2008 10:22

Voor de derde keer publiceerde het Verwey- Jonker instituut “Kinderen in Tel”. Het instituut onderzocht de kindvriendelijkheid van alle Nederlandse gemeenten in 2004, 2005 en 2006, aan de hand van een twaalftal indicatoren. Van de 443 gemeenten die onderzocht zijn, is onze gemeente terug te vinden op de 81ste plaats van kindonvriendelijkste gemeenten. Een klassering die vergelijkbaar is met voorgaande jaren. Vergeleken met voorgaande jaren is op een aantal indicatoren een lichte verbetering maar op andere weer een verslechtering waargenomen.

Het derde Databoek Kinderen in Tel 2008 wordt op 17 maart 2008 aangeboden aan de Minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet en de Voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Jeugd en Gezin Pierre Heijnen. In een daaropvolgend debat zal het gaan over gemeentelijk beleid voor kinderen en jeugd, en vooral de juiste aanpak om de rechten van kinderen in alle wijken te waarborgen.
Kinderen in Tel is een, door zestien niet gouvernementele organisaties ondersteund initiatief, om de leefsituatie van kinderen per gemeente in beeld te brengen en gemeentelijke actie voor kinderen te stimuleren. Bij de meting van het welzijn van kinderen geldt het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind als voornaamste referentie. Anders dan voorgaande jaren is er dit jaar ook aandacht voor verschillen tussen wijken van een gemeente.

Ook de gemeente Oldebroek is onderzocht op een twaalftal indicatoren waaronder jeugdcriminaliteit, schoolverzuim, achterstandsleerlingen, speelruimte maar ook kinder- en zuigelingensterfte.
Op basis van de onderzoeksgegevens scoort vergeleken met andere (omliggende) gemeenten onze gemeenten beduidend minder goed als het gaat om percentage schoolverzuim en achterstandsleerlingen, kinder- en zuigelingensterfte.
Kijken we naar de verschillen tussen 2006 en voorgaande jaren dan zien we gelukkig ook op een aantal indicatoren een verbetering. Dat geldt helaas niet waar te nemen als het gaat om kindersterfte, meldingen van kindermishandeling, kinderen in de jeugdzorg en kinderen in uitkeringsgezinnen.
Voor de fractie van de ChristenUnie reden genoeg om het integrale jeugdbeleid in onze gemeente kritisch te blijven volgen en zorg te dragen dat de juiste maatregelen worden genomen om in volgende rapportages ook Oldebroek als kindvriendelijke gemeente aan te kunnen merken.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Oldebroek scoort wederom (te) laag als kindvriendelijke gemeente'