CHRISTENUNIE: Meer genieten van het water

top50fietsroutes_2[1]woensdag 14 januari 2009 11:54

De fractie van de ChristenUnie meent dat de beleving van water in Oldebroek onvoldoende wordt benadrukt, en ook onvoldoende wordt gecommuniceerd met de burgers. Toch zijn burgers zich wel bewust van het belang van water in hun omgeving. Daarom stelt de fractie voor aan de gemeenteraad om daarvoor een fietsroute te ontwikkelen. Het gaat om twee routes langs de waterhoogtepunten van de gemeente. Een zomervariant die bijvoorbeeld start bij de Oude Beek in Oldebroek en via de zuidkant van Oosterwolde loopt naar Noordeinde en dan over de noordkant van Oosterwolde terugkomt in de kern Oldebroek. En een wintervariant die start in de kern Wezep bij het waterwingebied en vervolgens via de ijsbaan Hattemerbroek en de kolken in Wezep, IJsselvliedt en Vollenhof, de ijsbanen aan de Koeleweg en de Wijhe Ruit tussen Oldebroek en Oosterwolde weer terugkomt in Wezep.

Het is een overweging waard - zo stelt de fractie - om bijvoorbeeld het boerderijmuseum in beide routes op te nemen en daar tentoonstellingen in te richten met het gebruik van water in de vorige eeuw, het schaatsen van vroeger en andere "beleef het water-aspecten." Er zou onderzoek moeten worden gedaan naar de beste route(s), gezorgd worden voor de bewegwijzering, routekaarten gemaakt moeten worden met bezienswaardigheden onderweg, eventueel stopplaatsen (theedrinkhuisjes, fruittuinen e.d.), en reclamefolders om recreanten attent te maken op de route, met een uitwerking van de route op de website van de gemeente.

In de toelichting geeft de fractie aan dat de natuur in Nederland vaak het onderspit delft door allerlei ontwikkelingen, zoals de bevolkingsgroei, de intensivering en extensivering van de landbouw en dergelijke. Al deze veranderingen dwingen tot een duidelijke visie op de groene ruimte en de plaats die ‘groen' heeft, zowel buiten als binnen de bebouwde kom. Veel aandacht verdient ook het waterbeleid. Dat wordt ook onderstreept door het college in het Waterplan 2009 - 2015: "Water waarderen." Daarin staan ambities die de fractie aanspreken. De fractie geeft ook de financiële dekking aan voor het plan.

Het landschap van de gemeente Oldebroek kent drie boeiende en prachtige variaties: een open weidegebied (polder), een half open gebied (overgang naar de Veluwe) en een dicht bosgebied (Veluwe). De beleving ervan is echter vaak laag, omdat er te weinig recreatieve mogelijkheden zijn die aansluiten op de natuur. Het voorstel van de ChristenUnie wil daarin verandering brengen.

Gijs van den Brink

Initiatiefvoorstel Beleef het water 1401200934,0 kBapplication/msworddownload