Trammelant in politieland
Er is heel wat aan de hand in politieland. Teveel om in deze korte bijdrage aan te stippen. Er zijn allereerst bezuinigingen. Die raken ook onze regio Noord- en Oost-Gelderland: onze menskracht daalt tot 2013 met 176 fte. De politie probeert zelf een antwoord te vinden door b.v. geografisch anders te gaan werken. Huisvestingskosten zijn hoog, dus wordt geprobeerd daarin ook bezuinigingen te vinden door verschillende soorten bureaus op te zetten met een verschillend hulpniveau. De meeste teams zijn te klein om alle dagen 24 uur bezet te zijn. Daarom worden teams samengevoegd tot grotere eenheden. In de media lezen we dat er een herkenbaar bureau in de buurt blijft, en dat de politie in noodgevallen binnen 15 minuten ter plaatse kan zijn. De politie zal nog scherpere keuzen moeten maken in waar de beschikbare mensen worden ingezet en waar niet. De teamchef bespreekt deze zaken met de burgemeester.
Over wijkagent en veiligheidsniveau
Voor de burger blijft de wijkagent hét vaste aanspreekpunt. Gelukkig: door de gezochte veranderingen stijgt wel het aantal wijkagenten (ik ben bang dat dit niet voor Oldebroek opgaat) en neemt theoretisch de ‘heterdaadkracht’ toe. We hebben als gemeente een enorme oppervlakte. Onze politiemensen moeten dus lange afstanden afleggen als ze nodig zijn. De nieuwe organisatie zou daar verbetering in kunnen brengen. Dat moet allemaal nog blijken. Houden we bij dit alles wel voldoende mensen die vertrouwd zijn met onze specifieke situatie en het eigene van onze gemeente? Ik vrees dat het veiligheidsniveau er niet sterker van wordt.
Over de bevoegdheid van de burgemeester
Daarnaast – maar ook verweven met het voorgaande – is er een wetsvoorstel onderweg waarin de gemeenteraad een belangrijke rol krijgt door minimaal eenmaal per vier jaar een veiligheidsplan vast te stellen. Daarin staat wat de gemeente zelf doet en wat zij van andere organisaties en instellingen verwacht. Er is samenwerking nodig met politie, openbaar ministerie, omliggende gemeenten, woningbouwcorporaties, welzijnswerk, scholen, bedrijfsleven. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld drugsproblematiek, jeugdoverlast, woninginbraak en geweld. Het plan voorziet in een integrale aanpak, waarbij de gemeente afspraken maakt en de regie voert, maar geen bevoegdheden of taken van anderen over neemt. De burgemeester moet dit bereiken op basis van overredingskracht en gezag. In het eerder ontwerp van deze wet kon de burgemeester dit opleggen, maar de Raad van State vond dat te ver gaan. Jammer volgens mij.
Gaat het om veiligheid of om een bezuiniging?
Dan zijn er nog de plannen van de VVD, PVV en CDA om een ministerie van veiligheid op te richten. Met een nationale politie met één politiechef aan de top die zich moet kunnen verantwoorden aan de minister. In een van de varianten daarvoor wordt gedacht aan tien regionale politieafdelingen. Een van de belangrijkste argumenten voor dit model heeft te maken met de manier waarop de (inter)nationale misdaad opereert. Dit is op zich een goed argument. Of de huidige 25 korpsen dat op dit moment onvoldoende mogelijk maken kan ik niet overzien. Ook zou dit tientallen miljoenen euro’s besparen, en dat maakt het weer een beetje verdacht: wil men een veiligheidsslag maken, of bezuinigingen bereiken? De korpschefs zijn naar het lijkt nog wat verdeeld in hun beoordeling, maar bepleiten wel bewaking van het lokale karakter van de politie. De burgemeesters in Nederland doen dat ook, maar nemen veel sterker stelling: zij voeren aan dat veiligheid niet iets van de politie alleen is (zoals ook uit het bovenstaande over het veiligheidsplan al duidelijk werd). De burgemeester moet alle partijen kunnen inschakelen, en dat wordt met een nationale politie moeilijk. De burgemeesters vrezen inperking van hun ‘gereedschapskist’, en hebben daarin denk ik gelijk. En ja: wordt hiermee niet teruggenomen wat bij het vierjarige veiligheidsplan juist tot meer invloed van de lokale overheid zou moeten leiden?
Als fractie laken we de zoveelste vorm van opgelegde regiovorming. Er waren al veiligheidsregio’s, de brandweerzorg is op een grotere schaal gezet, in de ruimtelijke ordening worden omgevingsdiensten voorzien, de discussie over gemeentelijke opschaling is weer volledig losgebarsten, enz. Worden we door al deze trends van rijkswege (maar ook van de kant van de provincie) gemasseerd in de richting van gemeentelijke fusies? Ik sluit het niet uit.
Wat onze fractie doet
Inmiddels zullen we als fractie ons blijven inzetten voor de lokale veiligheid. We zullen blijven pleiten voor behoud van de wijkagenten. En in het overleg dat de raad met de teamchef regelmatig voert zullen we kritisch blijven meedenken over de prioriteiten in het teamplan van de politie. We zullen de burgemeester als portefeuillehouder openbare orde en veiligheid waar mogelijk steunen in zijn specifieke rol hierbij. En hem ook verantwoording afnemen over het realiseren van zijn zorgplicht voor veiligheidsbeleid.
Wat burgers kunnen
Als het om veiligheid gaat kun je als burger ook een rol spelen, door alert te zijn, door ervaring met of andere signalen over onveilige situaties door te geven, via de wijkagent, of eventueel via 0900-8844. Je kunt een melding of klacht invullen op de website van de politie (www.politie.nl en dan de regio aanklikken), of de twitter volgen van de wijkagent voor Wezep-Hattemerbroek. Of – want veiligheid heeft veel gezichten – neem contact op via één van de telefonische hulpdiensten die in de gemeentegids staan vermeld.
We wachten de definitieve plannen af.
Ton van Leijen
Archief > 2010 > augustus
- 28-08-2010 28-08-2010 21:01 - Trammelant in politieland
- 27-08-2010 27-08-2010 22:39 - Handen uit de mouwen
- 23-08-2010 23-08-2010 22:46 - Oldebroek mist paar tientjes…..
- 16-08-2010 16-08-2010 20:45 - ChristenUnie vraagt aandacht voor de weekmarkten
- 13-08-2010 13-08-2010 16:56 - Initiatief voetbalclubs goed voorbeeld
Reacties op 'Trammelant in politieland'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.