Biomassa en mestvergisting

vrijdag 06 april 2012 18:09

Er is veel belangstelling voor allerlei nieuwe vormen van energieopwekking. De fossiele brandstoffen raken op de aarde uitgeput, we zullen wel moeten. Om de doelstellingen voor duurzame energie te halen, is de inzet van windenergie en zonnepanelen onvoldoende. Biomassa is voor Nederland, maar zeker ook voor onze biomassarijke regio Noord-Veluwe één van de belangrijke vormen van hernieuwbare energie. Wanneer ondernemers initiatieven voor biomassaprojecten ontwikkelen blijkt de ruimtelijke inpassing nogal eens een probleem. De Regio Noord Veluwe heeft nu een document (afwegingskader) opgesteld om deze knelpunten bij de ruimtelijke inpassing van biomassa-activiteiten te verhelpen of te voorkomen.

In de commissievergadering van 28 maart hebben we dit voorstel “afwegingskader ruimtelijke inpassing biomassa initiatieven Noord-Veluwe” besproken. In dit afwegingskader zijn gebieden aangegeven waar mogelijkheden zijn voor biomassa initiatieven. Het is de bedoeling om dit te vertalen in de structuurvisie en eventuele bestemmingsplannen.

Als fractie van de ChristenUnie vinden we het een goed initiatief om duidelijk aan te geven waar mogelijkheden zijn voor biomassa activiteiten (mestvergisting, houtgestookte installaties, bioraffinage enz.). Het geeft duidelijkheid aan initiatiefnemers en kan de procedure tot vergunningsverlening versnellen. Tijdens de vergadering ontstond er onduidelijkheid over het bijgevoegde overzichtskaartje. Op deze kaart wordt aangegeven waar er mogelijkheden zijn voor dergelijke installaties maar ook waar dit niet kan. Op onze vraag of hier ook geen zogenaamde buurtvergisters ( mestvergisting beneden 36.000 m³) kunnen komen kon geen antwoord worden gegeven. Ook was niet duidelijk of dit kader ook betrekking heeft op mestverwerkinginstallaties.

Waarschijnlijk gaat mestverwerking in de toekomst steeds belangrijker worden. Zeker nu het er steeds meer op gaat lijken dat boeren zelf voor de verwerking van de overtollige mest zullen moeten zorgen. Staatssecretaris Bleker gaf deze week nog aan met VNG in gesprek te gaan over vergunningverlening voor deze mestverwerkinginstallaties. Het moet voor ons wel duidelijk zijn dat we met de vaststelling van dit kader de bedrijfsvoering van de veehouders in onze gemeente niet blokkeren.

Wethouder Hoorn nam in onze ogen een goed besluit om dit voorstel terug te nemen en ter behandeling in de volgende commissie opnieuw te agenderen. Het is in principe een goed voorstel maar we moeten wel voorkomen dat we met de vaststelling van dit kader geen zaken onmogelijk gaan maken die we juist wel willen. Zorgvuldigheid voor alles.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Biomassa en mestvergisting'