Plan van aanpak voor de Jeugdzorg

maandag 22 januari 2007 19:25

In het kader van de Wet op de Jeugdzorg zijn de gemeentes sinds 2005 verantwoordelijk voor het jeugdbeleid in hun gemeente. Ze moeten opgroei-en opvoedproblemen zo veel mogelijk proberen te voorkomen of de problemen tijdig signaleren.
Op dit moment krijgen we in de commissie Samenleving veel stukken te lezen die betrekking hebben op deze hulpverlening aan de jeugd. Er zijn nl. zoveel instellingen voor jeugdzorg dat het vaak erg lastig is om de juiste zorg te vinden. De werkzaamheden overlappen elkaar en het komt helaas nog te vaak voor dat jongeren die hulp nodig hebben van het kastje naar de muur worden gestuurd.
De beleidsambtenaren jeugdzorg van de gemeentes Oldebroek, Elburg, Nunspeet, Ermelo, Putten en Harderwijk hebben zich daarom verenigd in het Regionaal Regieteam Jeugd  en een plan van aanpak ( voor aansluiting van  het Jeugdbeleid en Jeugdzorg op de Noord-Veluwe) geschreven. Dit plan moet dus resulteren in meer samenhang tussen de instellingen  en een vriendelijker klantenbeleid. Men hoopt dit bijvoorbeeld te bereiken door één loket in te richten waar iedereen met een hulpvraag op dit gebied direct  naar de juiste hulpverleningsinstantie doorverwezen wordt. Dit moet dan binnen onze gemeente hét loket voor jongeren en ouders worden en krijgt als naam: Centrum voor Jeugd en Gezin. Een positieve ontwikkeling in onze ogen die we de komende tijd zeker in de gaten zullen houden.

Inge de Vries- de Jong
Column