Centrum Wezep

maandag 19 maart 2007 13:16

Cees Souman en ondergetekende hebben een van de  vergaderingen bijgewoond in het kader van de visieontwikkeling voor het centrum van Wezep. De bal ligt voor een belangrijk deel bij de ondernemers: zij hebben een groot belang in de ontwikkeling van een visie op ‘hun centrum’. Maar dit raakt natuurlijk ook de samenleving als geheel. Het was dan ook niet gek dat onze wethouder Gerrit Jan een kort openingswoord sprak. Daarna waren er toelichtingen door Paul van Dalfsen, zegsman van het Midden en Kleinbedrijf (MKB), en Erik Kroeze, door de gemeente aangezocht speciaal voor deze visieontwikkeling. In grove lijnen staan er twee centrumgebieden voor ogen:

a. een economisch centrum: op en rond het huidige Meidoornplein, met behalve winkels zeker ook de nodige  woningen, met minder blik en een vriedelijker uitstraling. Met een uitwaaiering langs de Clematisstraat naar de Zuiderzeestraatweg, en zo aansluitend op

b. een maatschappelijk centrum: een aantal functies rond het dorpshuis, het dorpskantoor en het kerkcentrum Noorderlicht. Onder dit laatste kunnen ook gezondheidszorgfuncties worden gerekend. Er was nog geen concreet (bouw)plan. Het ging echt om de randvoorwaarden vooraf. Na de nodige plantechnische toelichtingen konden de aanwezige ondernemers (er waren er niet veel..) in groepjes discussiëren over hun kijk op de zaak. Daar kwamen leuke dingen uit, over parkeren, de plaats voor postkantoor, bibliotheek, monument, carillon, maar ook over parkeervoorzieningen, terrasmogelijkheden, bereikbaarheid voor fietsers, enz. enz.

Twee dagen erna was er en soortgelijke bijeenkomst voor bewoners. Over e.e.a. hebt u waarschijnlijk in de krant al gelezen. Op een later moment komen we ook als Raad nog aan de beurt. We komen er zeker nog een keer op terug.

Ton van Leijen

Reacties op 'Centrum Wezep'