Meedenken met de burger

woensdag 14 maart 2007 10:51

Op het beleidsterrein van Ruimtelijke Ordening komt het regelmatig voor dat er keuzes gemaakt moet worden tussen een eigen belang van een burger en het algemeen belang van de samenleving ic. de omgeving. Dat algemeen belang is vertaald naar ruimtelijk beleid, vastgelegd in bestemmingsplannen en een Streekplan. De Provincie gaat over het Streekplan. Bestemmingsplannen worden vastgesteld door de gemeenteraad. Bestemmingsplannen moeten weer passen binnen het Streekplan en worden daarop beoordeeld door de Provincie.
Een bestemmingsplan vormt het kader waaraan het college bouwplannen moet toetsen. Passen bouwplannen hierbinnen, dan kan het college een vergunning verlenen. Vallen plannen daarbuiten dan worden bouwplannen afgewezen. Indien een burger toch een plan gerealiseerd wil krijgen wat buiten bepaalde bestemmingsgrenzen valt, dan kan hij de gemeenteraad verzoeken om het bestemmingsplan te wijzigen.
De beslissing is dus aan de raad om mee te werken aan een bestemmingsplanwijziging.

In de raadsvergadering van 6 maart hebben we ons gebogen over een situatie in het buitengebied waarbij de initiatiefnemer verzocht tot aanpassing van het bestemmingsplan om het bouwen van een nieuwe woning mogelijk te maken. In het betreffende geval had de initiatiefnemer het recht om zijn bestaande noodwoning te vervangen door een reguliere woning. In zijn bouwplan werd de bestemmingsplangrens enkele meters overschreden waarmee een klein stukje van de open ruimte (zoals het gebied in het bestemmingsplan staat aangeduid) zou worden opgesnoept. Volgens het college viel het plan buiten de bestemmingsplangrenzen en waren er mogelijkheden om binnen het bestaande bouwvlak te bouwen. Daarnaast zou het plan volgens het college geen kans van slagen hebben bij de Provincie, gezien de strenge eisen gesteld aan het bouwen in open ruimtes volgens het Streekplan. Door het college werd daarom aan de Raad voorgesteld niet mee te werken aan een bestemmingsplanwijziging.

We hebben met enkele fractieleden de locatie ter plekke bezocht om een goede indruk te krijgen van de bouwplannen. Alles overziende vonden we met het college dat de bouwplannen niet passen binnen het huidige ruimtelijk beleid. Aan het bouwen binnen het bouwvlak zagen we enkele beperkingen. De initiatiefnemer had echter wel het recht op het bouwen van een woning. Uiteindelijk waren we van mening dat de initiatiefnemer mogelijkheden had om een kwalitatief beter plan te maken dat beter in te passen moest zijn binnen de mogelijkheden van het het Streekplan. De enige mogelijkheid namelijk die het Streekplan biedt aan uitbreiding in het open gebied (zogenaamde “groene wig”) is dat de plannen een kwaliteitsverbetering moeten geven aan het gebied (b.v. sloop van oude gebouwen, hergebruik van bebouwing, inpassing van bebouwing, etc). We hebben het college verzocht om de besluitvorming over het plan uit te stellen, en de initiatiefnemer de gelegenheid te geven om - eventueel in onderling overleg met Gemeente en Provincie - met een nieuw plan te komen. Het college heeft het verzoek gehonoreerd. Het is nu aan de initiatiefnemer om met een kwalitatief beter onderbouwd plan te komen. We zijn benieuwd.

Dries van de Grift

Achtergronden

Reacties op 'Meedenken met de burger'