Waken tegen de waan van de dag

maandag 12 november 2007 19:00

Eens per jaar vinden de algemene beschouwingen over de gemeentebegroting plaats, waarbij elke fractie een spreektijd heeft om aan te geven wat zij belangrijk vindt. De ChristenUnie pakt dat moment met beide handen aan en wil onderwerpen zoals de situatie rondom de Zuiderzeestraatweg in Oldebroek, de onrust in Hattemerbroek, de relatie tussen overheid en burger en andere aandachtspunten verder bespreekbaar maken binnen raad en college. Vooral de kern Hattemerbroek krijgt grote aandacht in de vragen van deze fractie.

De samenleving is een lastig begrip. We komen daar immers veel grote verschillen in belevingen en processen tegen. Bij de overheid ligt zeker een taak om te waken tegen de waan van de dag. Verbeterpunten zijn er altijd, maar vele zaken lopen gewoon goed. Deze zijn het absolute bewijs van lef, daadkracht en zorgvuldigheid van de wethouders. Mensen in verschillende posities en functies kunnen verschillende botsingen opleveren, dit komt alleen goed als de partijen samen eruit proberen te komen. De ChristenUnie wil helpen aan deze inspirerende boodschap om het contact tussen overheid en burger te verbeteren.

Veel zaken die in behandeling zijn binnen de gemeente Oldebroek moeten door middel van een aantal stappen tot een uiteindelijk product leiden. Kijk bijvoorbeeld naar het hondenpoepbeleid of de brede-school activiteiten etc. Oplossingen komen niet zomaar tot stand. Dergelijke stappen zijn soms noodzakelijk, maar die aanpak is vaak omslachtig en niet effectief genoeg. Daarom pleit de ChristenUnie ervoor om durf te hebben in het minder dichttimmeren van procedures. Meer openheid in processen waar een ander in mee kan denken, zoals informatieavonden of inspraakmomenten, kan veel nuttiger zijn en leiden tot een beter resultaat.

De ChristenUnie heeft als grondtoon bij de Algemene Beschouwingen gekozen voor dankbaarheid voor het vele goeds dat in de Gemeente Oldebroek gebeurt. Wensen en kritiekpunten zijn er altijd, maar er is een hoge waardering en respect voor de betrokkenheid en inzet van alle werkenden bij de overheid. Vanuit deze basis blijft de ChristenUnie alert op de zaken die beter kunnen en moeten.

Voor de volledige tekst van de Algemene Beschouwingen zie onderstaande download

Algemene Beschouwing 12 november 200773,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Waken tegen de waan van de dag'