ChristenUnie houdt vinger aan de pols bij maaltijdvoorziening ouderen

vrijdag 16 november 2007 11:44

Over niet al te lange tijd zullen De Veldheem in Wezep en De Hullen in Oldebroek een forse verbouwing tegemoet mogen zien. Voor beide verzorgingstehuizen betekent dit dat de centrale keukens vervangen worden door kleinschaliger keukens. Dagelijks maken de koks in deze keukens ook maaltijden gereed voor ouderen die nog zelfstandig wonen. Ouderen die (soms tijdelijk) niet meer voor zichzelf de maaltijd kunnen bereiden. In Wezep en Hattemerbroek brengen tientallen vrijwilligers deze maaltijden rond. Om een goed beeld te krijgen: het gaat in onze gemeente jaarlijks om meer dan 24.000 maaltijden die dagelijks door tientallen vrijwilligers bezorgd worden.
Voor fractieleden Inge de Vries- de Jong en Henk van Bergeijk voldoende reden om eens desgevraagd een dagje met de vrijwilligers in Wezep en Hattemerbroek op stap te gaan.

Iets na halftwaalf staan de vrijwilligers al gereed bij de keuken van De Veldheem om de 60 tot 70 koffers met warme maaltijden in de auto´s te laden. Uit de gesprekken met de vrijwilligers blijkt duidelijk dat ze zich zorgen maken indien de bezorging van de maaltijden volgend jaar niet meer dagelijks zal plaatsvinden. Inge gaat mee met het echtpaar Steenbergen en Henk met het echtpaar Wolf. Met eigen ogen constateren Inge en Henk dat de ouderen uitzien naar het bezoek van de vrijwilliger. Vaak het enige bezoek dat ze die dag verwachten! Een groot deel van de ouderen is niet in staat om het vlees zelf te snijden of bijvoorbeeld de dekseltjes van de etensbakjes te verwijderen en steekt de behulpzame vrijwilliger graag een handje toe. In diverse gemeenten is men overgegaan op het verstrekken van diepvriesmaaltijden. Met de vrijwillers zijn Inge en Henk het volkomen eens dat de meeste ouderen in onze gemeente niet in staat zullen zijn geheel zelfstandig de maaltijden met behulp van een magnetron te bereiden. Niet onvermeld mag blijven dat met eigen te zien is dat een kort bezoekje en een gesprekje de ouderen goed doet.

Het beleid van de gemeente is erop gericht dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Onze fractie is blij dat het college desgevraagd heeft aangegeven oog te hebben voor het goede werk dat de vrijwilligers doen maar dat de maaltijdvoorziening op dit moment onderwerp van gesprek is binnen de stichting welzijn ouderen die uiteindelijk de maaltijdvoorziening coördineert. Het college is echter afhankelijk van anderen, zoals met name de beide verzorgingstehuizen. Feitelijk subsidieert de gemeente alleen maar de bezorgingskosten. Tijdens de Algemene Beschouwingen op 13 november heeft het college zich niettemin bereid verklaart alles in het werk te stellen om op zo kort mogelijke termijn duidelijkheid te creëren voor de vrijwilligers maar ook zeker voor de ouderen op welke wijze de maaltijdvoorziening, na de sluiting van de keukens in De Veldheem en De Hullen, zal plaatsvinden. Van onze fractie mag u verwachten dat wij het college zullen houden aan deze uitspraak.

Inge de Vries-de Jong
Henk van Bergeijk

Bij de foto´s:
de vrijwilligers staan gereed bij de keuken van de Veldheem
de warme maaltijden worden in de auto´s geladen
De maaltijden worden niet alleen bezorgd maar doorgaans ook uitgeserveerd.

Werkbezoek

Reacties op 'ChristenUnie houdt vinger aan de pols bij maaltijdvoorziening ouderen'