ChristenUnie: Oldebroek heeft rôandweg nodig

zzstraatweg oldebroekdonderdag 28 mei 2009 12:52

De Zuiderzeestraatweg in Oldebroek is een knelpunt. Wat betreft veiligheid, maar ook wat betreft doorstroming van verkeer. Daarom heeft de fractie van de ChristenUnie in de raadsvergadering van 26 mei opnieuw gepleit voor een voortvarende aanpak van deze problematiek. De Christenunie heeft dit onderwerp op de agenda gezet in het kader van meerjaren raadsagenda, welke is opgesteld aan het begin van de huidige collegeperiode. Door het inbrengen van het onderwerp wilden we (blijvend) aandacht vragen voor de problematiek van de leefbaarheid in het dorp en de aanleg van een randweg op de lange termijn. Daarnaast hebben we aan het college mee willen geven om bij de provincie aan te dringen op een vlotte aanpak van de problematiek op Zuiderzeestraatweg op korte termijn, direct aan sluitend op de uitvoering van de inrichting van het centrumplan. Een toezegging van de provincie is hierover in het verleden al eens gedaan.

Met de vaststelling van een visie voor het centrumplan in Oldebroek heeft de Raad in 2006 voor de lange termijn ingestemd met de plannen voor een Randweg. Het CDA heeft destijds aangegeven te gaan voor een randweg. De PvdA sprak over een rondweg. Omdat voor de ChristenUnie op dit moment de naamgeving er niet toe doet hebben wij in onze bijdrage in het dialect aangeven dat het wat ons betreft gaat om een : rôandweg.

Het gaat ons om een wegverbinding óm de kern waarbij uit het ontwerp zal blijken hoe dicht de rôandweg tegen de bebouwing aan zal komen de liggen. Dat hierbij het opengebied tussen Oldebroek en Oosterwolde zo minimaal mogelijk geweld wordt aangedaan staat bij ons voorop. De rôandweg geeft een ontlasting van de Zuiderzeestraatweg en biedt mogelijkheden voor een gezellige herinrichting van het centrum.

De Zuiderzeestraatweg is in eigendom en beheer van de provincie Gelderland. De provincie moet zorgen voor de aanleg van de rôandweg. De Zuiderzeestraatweg heeft vanwege de verkeersonveiligheid geen prioriteit bij de provincie. Er zijn andere locaties binnen de provincie die onveiliger zijn en die voorrang krijgen bij de aanpak daarvan. Eén van die locaties betreft de Eperweg in ’t Harde waar op dit moment onderzoek plaats vindt naar een rondweg. Een grootschalig verkeersonderzoek in 2001, waarbij diverse modellen zijn doorgerekend, heeft aangetoond dat de aanleg van een rondweg om ’t Harde het grootste effect heeft voor de Noord-west Veluwe. Ook in Oldebroek zal de hoeveelheid verkeer op de Zuiderzeestraatweg aanzienlijk afnemen. Als Christenunie kunnen wij ons daarom goed vinden in de aanpak van de problematiek in ’t Harde. Een rondweg om ’t Harde zal er de eerstkomende jaren niet liggen terwijl de problemen op de Zuiderzeestraatweg zullen toenemen. Door de grote toename van het verkeer zal het probleem van slechte leefbaarheid en de door weggebruikers ervaren onveiligheid alleen maar groter worden. Nu al rijden er ruim 11.000 motorvoertuigen door het dorp. Gelukkig heeft de Provincie dit ook onderkend en heeft voor 2010 een budget vrijgemaakt voor de aanpak van de problematiek. De uitvoering van maatregelen wil de provincie koppelen aan de plannen voor de herinrichting van het dorpscentrum.

Door het college wordt er hard aangetrokken om zo spoedig mogelijk met de inrichting van het dorpscentrum te beginnen. Wij hebben het college meegegeven om er bij de provincie op aan te dringen op tijd met de plannen voor de herinrichting te starten. De herinrichting van het plein zou daar goed aan gekoppeld kunnen worden wat ons betreft. De planvorming zou interactief met de inwoners van Oldebroek moeten plaatsvinden waarbij ruimte moet zijn voor eigen ideeën vanuit de bevolking. Als de inwoners ook nog zelfwerkzaamheid in kunnen brengen bv. met de inrichting van het plein zijn er mogelijk vanuit Europese programma’s subsidie te verkrijgen. De mogelijkheid van LEADER hebben we genoemd waarbij daarnaast de bevolking wordt verbonden aan het project en de betrokkenheid van de inwoners wordt vergroot.

Het college heeft aangegeven waar mogelijk de “Zuiderzeestraatweg” iedere keer weer onder de aandacht van de provincie te brengen.

Dries van de Grift

Reacties op 'ChristenUnie: Oldebroek heeft rôandweg nodig'