Mantelzorgers verdienen steun

Themabijeenkomst%20voor%20mantelzorgers,%209%20juni%202009[1]donderdag 02 juli 2009 11:25

De ChristenUnie vindt dat er bij de begroting voor 2010 en volgende jaren geld vrijgemaakt moet worden voor de ondersteuning van de mantelzorgers. We hebben dan ook een dringend beroep gedaan op het college om te zoeken naar mogelijkheden daartoe. Moties van ons en andere fracties hebben we niet in stemming gebracht nu blijkt dat de grote meerderheid van de raad die ondersteuning ook wenst. We houden dit najaar dus goed in de gaten of het college onze wens inwilligt.

In Nederland wordt 75% van de zorg aan mensen thuis verricht door mantelzorgers. In de regio wordt de inzet van mantelzorgers van groot belang geacht voor een leefbare samenleving. (citaat Beleidsnotitie Wmo-Oldebroek 2008-2011.

Dinsdag 30 juni vergaderde de gemeenteraad onder andere over mantelzorgondersteuning. Het college ziet namelijk geen mogelijkheid om het huidige niveau van ondersteuning aan de mantelzorgers door te laten gaan. Het voorstel was om het huidige bedrag te verlagen met bijna 50.000 euro, omdat er geen geld meer voor zou zijn.

Als fractie van de ChristenUnie konden wij niet met dit college-standpunt instemmen.

Zonder inzet van mantelzorgers is de zorgvoorziening überhaupt niet uitvoerbaar.

Een grote groep mantelzorgers (dreigt) overbelast te raken. Je hoeft de krant maar open te slaan en je kunt lezen over onderzoeken die gedaan zijn om de overbelasting van mantelzorgers in kaart te brengen. De gemeente Oldebroek heeft in september 2007 nog een onderzoek door bureau Landstede laten uitvoeren om mantelzorgers beter in beeld te krijgen en om te weten komen waar de knelpunten liggen bij deze doelgroep. Dit alles om te komen tot een beter ondersteuning van de mantelzorger!

Daarom begrijpen wij niet dat het college met het voorstel komt om slechts 9.848.00 euro beschikbaar te stellen voor mantelzorgondersteuning. Voor dit bedrag kunnen we niet eens mantelzorgondersteuning bieden op het huidige niveau (dat is op dit moment ruim 59.000 euro). We begrijpen dat de gemeente Oldebroek zuinig moet omgaan met haar geld en dat er in deze tijden keuzes moeten worden gemaakt. Het kan echter niet zo zijn dat mensen die zich juist inzetten voor een leefbare samenleving de dupe hier van worden. Een luisterend oor en het uit handen nemen van regelwerk, kan al enorm veel uitmaken. Wij hebben er dan ook voor gepleit om uitvoering te geven aan de nota mantelzorgondersteuning en hiervoor de gelden beschikbaar te stellen bij de begrotingbespreking van 2010. Wat als deze groep mensen hun taken niet meer kunnen uitvoeren wegens overbelasting? Hoe gaan we dan de nodige zorg bieden? Dan moet veel duurdere professionele zorg geboden worden.

Dus hebben we een dringend beroep op het college gedaan om toch te zoeken naar mogelijkheden voor extra gelden ter ondersteuning van de mantelzorgers. De wethouder ziet ook het belang van een goede ondersteuning voor de mantelzorgers in, maar hij zegt er gewoon het geld niet voor te hebben. Tja, het is maar waar je voor kiest. Daarom hebben wij een motie ingediend evenals de fracties van het CDA en de SGP. De moties waren niet helemaal gelijk, maar wilden wel hetzelfde bereiken namelijk: de ondersteuning aan mantelzorgers op het huidige niveau handhaven. Er moet gewoon beter naar financiële dekking gezocht worden. Waarom eerst wachten tot een mantelzorger overbelast wordt en dan pas hulp aanbieden omdat je het als gemeente verplicht bent ( compensatieverplichting)? Ons motto is: beter voorkomen dan genezen. Uiteindelijk komt het geld uit hetzelfde WMO-budget.

Nu er zo’n grote meerderheid in de raad bleek voor deze ondersteuning stemden de betreffende fractie af de moteis niet in stemming te brengen, maar om te zetten in een oproep aan het college om met een concreet voorstel te komen bij de nieuwe begroting. Wij vinden dat daarin geld vrijgemaakt moet worden voor ondersteuning van de mantelzorgers. Dit zal ook onze inzet worden bij de begrotingsbespreking van 2010.

Ook hebben we het college nog het advies meegegeven om creatiever om te gaan met de beschikbare ondersteuningsmogelijkheden die er al in het hele land zijn. Er zijn veel instanties in het land – zoals de Nederlandse Patiëntenvereniging - die hiervoor prima mogelijkheden bieden.

Inge de Vries – de Jong

Reacties op 'Mantelzorgers verdienen steun'