ChristenUnie wil VSCO niet tekort doen

2[1]donderdag 02 juli 2009 14:01

De gemeenteraadheeft deze week niet ingestemd met het voorstel van het college om 150.000 euro te betalen aan VSCO voor de aankoop van grond van een vierde voetbalveld. De fractie van de ChristenUnie is daar tegen omdat de grondslag voor aankoop van het college niet juist is. Het college wenst uitbreiding van het sportpark De Heughte met een extra veld vanwege multifunctioneel gebruik. Maar onze fractie vindt dat VSCO recht heeft op dat vierde veld, en dat het onderhoud net als van de andere voetbalvelden gewoon meegenomen moeten worden in het beheerplan buitensportaccommodaties. Ook de ombudsman heeft vorig jaar in gelijke bewoordingen aangegeven dat VSCO recht heeft op dat vierde veld. Ook de fracties van SGP en VVD onthielden hun steun aan het voorstel van het college. Het college zal door deze raadsmeerderheid in overleg moeten treden met VSCO en met een aangepast voorstel moeten terugkomen.

De uitbreiding van het sportpark de Heughte speelt al een aantal jaren. In november 2006 heeft de meerderheid van de raad de motie van het CDA gesteund om een visie te ontwikkelen naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties met de kern Oosterwolde als pilot. Onze fractie heeft destijds geen steun gegeven aan deze motie omdat wij samen met de fractie van de VVD van mening waren dat bij die motie niet erkend werd dat VSCO recht had op een vierde speelveld. Van een wijziging van het beleid wat betreft het beheer van buitensportaccommodaties kon je VSCO niet de dupe laten worden. Ons amendement om VSCO aan het vierde veld te helpen kreeg destijds helaas niet de meerderheid in de raad. Nadien heeft de ombudsman zich naar aanleiding van een klacht van erevoorzitter Boeve van VSCO zich in gelijke bewoordingen uitgelaten hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot raadsbrede excuses.

Uit de beantwoording van het college van gestelde vragen in de commissie Samenleving van 17 juni jl werd duidelijk dat er nog geen afspraken gemaakt zijn over het multifunctioneel gebruik van de accommodaties van sportpark de Heughte. Daar moet men in goed overleg met de vereniging samen uit komen. Het antwoord op de vraag welke onderdelen van het sportpark concreet in aanmerking komen voor multifunctioneel gebruik leverde ook weinig duidelijkheid op. Wel dat er nog een trapveldje komt inclusief de aanleg van een Jongeren Aktief Plek en het nog te bouwen Jeugdhonk 16-. Maar over deze multifunctionele doeleinden gaat het niet in het voorstel van het college om 150.000 euro uit te trekken voor de aankoop van de door VSCO zelf verworven grond.

Natuurlijk speelt multifunctioneel gebruik van de accommodatie wel een rol maar dan met name voor de onderbouwing van de noodzakelijke bestemmingsplanwijziging. Maar in onze ogen rechtvaardigt multifunctioneel gebruik in onvoldoende mate de aankoop door het college van de grond.

In Wezep is ook een onderzoek geweest naar de multifunctionaliteit van accommodaties. Helaas zijn de resultaten van dit onderzoek nog steeds niet beschikbaar gesteld aan de raad. Maar ongetwijfeld zullen er verenigingen zijn vergelijkbaar met VSCO die hun accommodaties multifunctioneel willen inzetten. Ik hoef maar WHC te noemen die al heel veel op dit gebied heeft gerealiseerd. Bijvoorbeeld doordat WHC de velden beschikbaar stelt aan leerlingen van het Agnietencollege en aan de muziekverenigingen, en ik weet dat ze nog veel meer plannen hebben op dit gebied. Wij zijn benieuwd wat het college straks tegen hen zal zeggen als ook zij met een verzoek komen om gelden beschikbaar te stellen. Kan het college deze verzoeken dan zo maar naast zich neerleggen nu VSCO wel op basis van multifunctioneel gebruik een fors bedrag krijgt toegewezen?

De voorzitter van VSCO, de heer Schipper heeft tijdens de commissievergadering van 17 juni ingesproken. Het was duidelijk dat er geen overeenstemming met VSCO is bereikt over de hoogte van deze vergoeding. Sterker nog hij gaf in het vooruitzicht dat VSCO rechtens haar gelijk zal halen als het bij dit voorstel van het college zou blijven. Hij baseerde zich hierbij mede op de uitspraak van de ombudsman. Dat sterkt onze fractie in ons standpunt om het college te vragen het vierde veld alsnog onder te brengen bij het beheerplan buitensportaccommodaties. Dan gelden voor alle vier de velden die VSCO gebruikt exact dezelfde regels voor het onderhoud.

Naar de mening van onze fractie is altijd gesproken over uitbreiding van het sportpark met een vierde veld. Uitbreiding van het aantal kleedkamers van 8 naar 12 hebben wij echter nooit meegenomen destijds bij ons amendement. VSCO wil ook deze extra 4 kleedkamers onder het beheerplan buitensportaccommodaties brengen. Dit gaat ons overigens wel wat ver.

Niet uitgesloten is dat als het college en VSCO samen alsnog niet tot overeenstemming komen over de wijze van vergoeden voor de aankoop van het vierde veld, en dat VSCO dan een en ander zal voorleggen aan de rechter.

Vooralsnog gaat onze fractie ervan uit – dat is uiteraard ook onze sterke wens - dat college en VSCO er samen uitkomen en dat we op korte termijn een aangepast voorstel zullen ontvangen. We vinden dat ook voor de toekomst duidelijk moet zijn dat het excuus van de Raad aan VSCO niet alleen een zaak van woorden is geweest, maar ook een materiële vertaling zal krijgen.

College en VSCO hebben uitgesproken dat de verhouding tussen hen in algemene zin goed is; we hopen daarbij dat dit zakelijk geschil op een bevredigende manier kan worden opgelost.

Henk van Bergeijk

Klik op onderstaand links voor eerdere bijdragen op deze site over dit onderwerp

ChristenUnie laat VSCO niet in de kou staan

Raadsbrede excuses aan ere-voorzitter VSCO