IJkpunten duurzaamheid

header_duurzame-energie-wit[1]vrijdag 03 juli 2009 17:45

“Beleidsmakers voorspellen dat over 40 jaar de wereldwijde energiebehoefte is verdubbeld. De prijs van energie zal zelfs veelvoudig over de kop gaan als we op onze huidige koers blijven. Met deze voortgaande ontwikkeling lijkt zelfs kernenergie aantrekkelijk. Vergeet het maar. Het antwoord is duurzame energie.” Zo maar een onderdeel uit een artikel van een landelijk erkend maandblad.

Tegen deze achtergrond is het een goede zaak dat op initiatief van de fracties van het CDA en de ChristenUnie dinsdagavond in de gemeenteraad van Oldebroek een motie ijkpunten duurzaamheid is aangenomen. De fracties hadden daarbij de volgende overwegingen:

Het Kabinet stelt zich ten doel dat jaarlijks 2% op de energie moet worden bespaard en in 2020 twintig procent van de energie duurzaam moet worden opgewekt. In datzelfde jaar vindt dertig procent reductie plaats op de uitstoot van CO2 ten opzichte van 1990. Dat zijn de duurzaamheiddoelstellingen van het Kabinet.

Deze doelstellingen zijn door de gemeenten (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) overgenomen, soms zelfs aangescherpt.

De gezamenlijk optrekkende fracties zeiden in de motie:

• Het is nodig dat de gemeenteraden toezicht houden op de realisatie van deze doelstellingen. Zij hebben daarvoor een objectief instrument nodig.Tot op dit moment ontbreekt een goed meetinstrument. Daardoor is er onvoldoende inzicht in de voortgang van de realisatie van de doelstellingen.
  • Het meetinstrument moet beschikbaar en bruikbaar zijn als ijkpunt (“benchmark”) tussen de verschillende gemeenten. De gemeente Oldebroek doet mee. Het college zorgt voor jaarlijkse rapportage aan de gemeenteraad.
  • Het college zal zich binnen en buiten de Regio Noord Veluwe opwerpen als pleitbezorger voor het ontwikkelen van alternatieve energie. Onze gemeente zal binnen het verband van RNV het initiatief nemen om een officieel verzoek aan de VNG te doen. Daarbij wordt er naar gestreefd om de ijkpunten gezamenlijk samen te stellen en het af te ronden voor januari 2010.

De wethouder verwacht geen extra kosten bij de uitvoering van deze motie. Hij is van mening dat dit vanuit de regio opgepakt kan worden. Na deze uitspraak stemde ook de SGP in met de motie. De PvdA en VVD spraken wel hun sympathie uit voor het onderwerp, maar steunden de motie om verschillende redenen niet.

Duurzaamheid wint terrein, ook en juist op onze groene Veluwe.

Gijs van den Brink

Reacties op 'IJkpunten duurzaamheid'