Sociaal EN rechtvaardig

dinsdag 26 juni 2012 11:16

Afgelopen week boog de commissie samenleving van de gemeente Oldebroek zich over een voorstel van het college van B&W over het afbouwen van een aantal gesubsidieerde banen, de zgn WIW en ID banen. Deze banen zijn in de jaren negentig bedacht en moesten het laatste stapje zijn voor  een persoon om de overstap van een uitkering naar een reguliere baan te kunnen maken.  Voor een aantal personen bleek dat  mogelijk.
In  2012 zijn er nog  10 personen die via deze constructie een werkplek hebben bij een werkgever.  Daarin investeert de gemeente veel geld.  Dat geld komt uit het zgn. participatiebudget.  Dit budget wordt door de rijksoverheid aan de gemeente verstrekt om personen met een uitkering  zoveel mogelijk toe te leiden naar de arbeidsmarkt.
Het participatiebudget staat, evenals andere budgetten, onder druk .  Zo is er t.o.v. 2011 voor 2012 sprake van een verlaging van ruim € 100.000 als het gaat om geld dat voor re-integratie beschikbaar wordt gesteld.
Ondanks deze verlaging wil de gemeente mensen helpen bij het vinden van een voor hen passende baan als dat nodig blijkt te zijn.  De WIW en ID banen slurpen een groot deel van het budget voor re-integratie op, waardoor  er weinig tot geen budget overblijft dat aangewend kan worden voor andere burgers met een hulpvraag.

Het is dan ook rechtvaardig om hier iets aan te doen. De ChristenUnie streeft naar rechtvaardig EN sociaal. Af en toe lijkt deze doelstelling wel op koorddansen. Want wat sociaal is voor de één, komt als niet- sociaal over voor de ander.  De fractie van de ChristenUnie is van menig dat uit rechtvaardigheid soms gekozen moet worden voor een maatregel met zo’n “dubbel” karakter.  Belangrijke vraag voor ons is daarbij  wel hoe de gevolgen zo “sociaal” mogelijk gemaakt kunnen worden.
De door de minister voorgestelde Wet Werken naar Vermogen is uitgesteld door de Tweede Kamer , maar het bijdragen naar vermogen is van alle tijden.  Zeker in een tijd waarin de financiën erg onder druk staan.
Alleen als alle betrokken partijen zich optimaal en naar vermogen inzetten kan een maatregel  als rechtvaardig en sociaal gezien worden.  Betrokken partijen is dan een breed begrip en omvat zowel de lokale overheid, de politiek, de werkgever, maar zeker ook de werknemer / burger.  Zo heeft ieder vanuit zijn takenpakket een verplichting: de burger om zoveel mogelijk zelf een inkomen te verdienen, de werkgevers om burgers banen te verstrekken en  de lokale overheid om burger en werkgever waar nodig te ondersteunen. Hierbij is het aan de politiek om goede kaders te stellen waardoor ook de bijdrage naar vermogen door iedereen geleverd zal worden.  Vanuit de ChristenUnie zullen wij ons daarvoor sterk maken. De wens hierbij is dat wij elkaar ondersteunen en allemaal bijdragen naar vermogen. Zo komen we tot een rechtvaardige EN sociale samenleving.

Liesbeth Vos – van de Weg

ChristenUnie