Over recepties, nieuwe wegen en vooruitkijken

dinsdag 08 januari 2013 14:59

Nieuwjaarsrecepties: ze zijn weer royaal gehouden. Als het enigszins kan bezoekt onze fractie ze graag, zeker als we worden uitgenodigd. Het nut gaat verder dan het ritueel van een hapje en een drankje en het aanhoren van een toespraak. Dat bleek deze week opnieuw. Zo bezochten we de receptie van de Bedrijvenkring Oldebroek en de nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Dit is wat we ervan meenamen.

Voorzitter Jan Smit van de Bedrijvenkring stak de thermometer in de economische situatie, en in het floreren van de kring. De nieuwe website werd gepresenteerd, en die ziet er fleurig en aantrekkelijk uit. De waarde ervan zal vooral liggen in het interactief verkeer met de leden. Je spreekt met een bont gezelschap van gasten: makelaars, startende en gevestigde ondernemers, notarissen, advocaten, creatieve vormgevers, vertegenwoordigers van banken, Kamer van koophandel enzovoort. Je luistert naar ervaringen en plannen, wisselt van gedachten over ontwikkelingen en ga maar door. Het overallbeeld is dat van een sector waarin men zich sterk bewust is van de moeilijke fase waarin we verkeren, maar tegelijkertijd probeert creatief daaraan het hoofd te bieden en men ook uitdagingen ziet. Het is goed dat men dat met elkaar wisselt, en elkaar daarin versterkt. Daarin bewijst deze kring overduidelijk zijn waarde. Voor ons als fractie is het erg goed langs deze weg te kunnen zoeken naar mogelijkheden om als overheid in te spelen op behoeften en mogelijkheden. Nee, je doet geen zaken, maar krijgt veel inzicht in achtergronden, en verkent wegen waarlangs samenspel bedrijfsleven en overheid zou moeten of kunnen.

Van een heel ander kaliber was de nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente. Ditmaal in het dorpshuis te Wezep, want de overheid komt naar je toe! Dat hoort bij de benadering die we als overheid willen kiezen: ‘Meer samenleving, andere overheid’. Opvallend was de compleet andere sfeer vergeleken met eerder jaren. Zoals de bijdragen van de kinderdansgroep van de Nassauschool te Hattemerbroek, en het popkoor Watzup. En de toespraak van burgemeester Adriaan Hoogendoorn waarin hij de kanteling in de relatie samenleving-overheid helder en indringend onder woorden bracht. Het is niet logisch om bij elke behoefte naar de overheid te kijken, de samenleving kent veel talent en eigen kracht. Hij gaf daar voorbeelden van (klik hier voor de nieuwjaarstoespraak). Aardig was ook een kort vraaggesprek door de medewerksters van de afdeling Communicatie met een aantal personen. Achtereenvolgens werden met ondernemer Ton Verbeek, Ben Schreurs (voorzitter VSCO), Jan Bredewout  (lid burgerklankbordgroep Wezep), en mw Zwiertje Nagelhout (winkel en snackbar Hattemerbroek) bevraagd over hun kijk op 2013, en hoe zij daar zelf een rol in dachten te spelen.

Zonder iemand te kort te willen doen noemen we de prikkelende bijdrage van Jan Bredewout. Hij gaf een wensenlijstje van zaken waaraan hij graag zag dat daar veranderingen in kwamen, deels door een actieve samenleving, deels door een faciliterende overheid. Hij noemde het knelpunt van de kruising bij de Boni-supermarkt, de risico-aspecten van de wadi’s in Wezep-noord, het mislukte project burgerveiligheid, de ouderenhangplek in het winkelcentrum Wezep, de mogelijkheden als buurt een speelterreintje te adopteren, een trapje in de overgang van Enkweg naar het viaduct in de Bovenheigraaf over de A28 (nu is dat nog een omslachtige route via de Zoutlanddreef), de wens voor een openbaar toilet op het Meidoornplein, een openluchttheater in het ‘hondegat’ aan de Keizersweg, en het conserveren van de kassa van de voormalige ijsbaan bij IJsselvliet voor het nageslacht. Hij liet wel doorschemeren zelf goed te beseffen dat niet alles mogelijk is. Maar zijn suggesties zijn prikkelend, en dus waardevol.

Nu komt het erop aan dat dit geen gelegenheidsmomentje blijft. Wie a zegt moet ook b zeggen: laat de samenleving reageren en actie ondernemen, laat het college ook haar visie op deze punten geven. Zo ontstaat een stimulerende dialoog. Onmisbaar om echt samen de verandering vorm te geven!

Ton van Leijen

Reacties op 'Over recepties, nieuwe wegen en vooruitkijken'