Kritiek inwoners heeft zin
Als overheid moet je niet alleen gewoon goed je werk doen, maar ook checken wat het effect daarvan is. Is het succesvol? Hoe wordt het door de burgers ervaren? Dat gebeurt onder andere door het periodieke onderzoek ‘Waar staat je gemeente’. Onlangs werden de resultaten van deze laatste meting bekend. Met als hoofdlijn: inwoners zijn erg tevreden over de dienstverlening door de medewerkers aan de loketten, maar minder positief over het bestuur. De raadsfracties spraken daarover door in de raadscommissie, want van kritiek moet je willen leren.
De waardering voor de genoemde dienstverlening is er ook breed bij de raadsfracties, en burgemeester Hoogendoorn verzocht dan ook gemeentesecretaris Bert Brand dat aan de medewerkers door te geven. Overigens kan het Klant Contact Centrum (zie onze aparte bijdrage daarover) hier nog een versterking aan toevoegen. De oorzaken voor kritiek op het bestuurlijk functioneren liggen voor de hand, en dat bleek ook uit de vele opmerkingen van burgers op de formulieren. Veel wisseling van wethouders waardoor vertraging in plannen en uitvoering ontstond. Het feit dat de meerderheid van de raadsleden sinds 2010 nieuw is speelt denken wij ook wel een rol. Maar het ligt ook in gevoelige dossiers als bijvoorbeeld de kerntakendiscussie en de bezuinigingen, en het feit dat daarover niet voldoende met de inwoners werd gecommuniceerd, zo viel te concluderen.
Het is dus goed dat inwoners zowel het college als de raad dwingen in de spiegel te kijken. Er is extreem veel gebeurd in de laatste twee, drie jaar. De kritiek is dus ook voor alle fracties herkenbaar, en helpt ook om waar mogelijk krachtig aan verbetering te werken. En dat gebeurt ook. Een investering in de ambtelijke organisatie, mede gericht op een andere ambtelijke cultuur. Daarnaast speelt het eind vorig jaar ingezette project Oldebroek voor mekaar een belangrijke rol. Hoewel een begin, zijn hier toch al stappen gezet en komen de eerste leerervaringen los. Die zullen ongetwijfeld tot verheldering en verbetering leiden waar dat nodig is. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van het college wordt bevorderd door het open spreekuur van alle leden ervan. Nu komt het erop aan te blijven schaven en investeren in een goede dienstverlening, maar ook in een goed samenspel tussen college en raad, en transparant bestuur, in een open dialoog met de samenleving. Vertrouwen is een kwetsbaar begrip, oftewel “eerst dienen, dan verdienen”.
Hans het Lam en Ton van Leijen
- Labels
Archief > 2013 > april
- 29-04-2013 29-04-2013 08:00 - Dat geeft de burger moed…(Column)
- 26-04-2013 26-04-2013 09:29 - Integrale afweging rond ET-hal alsnog gewenst
- 23-04-2013 23-04-2013 11:18 - Jeugdzorg is zorg voor de toekomst
- 23-04-2013 23-04-2013 11:04 - Zorgactiviteiten onder voorwaarden mogelijk op Groot Essen
- 23-04-2013 23-04-2013 09:05 - Regionaal overleg over toekomst noodzaak
- 16-04-2013 16-04-2013 08:40 - Meer bouwmogelijkheden bij mantelzorg
- 12-04-2013 12-04-2013 10:19 - Klantcontactcentrum (KCC) komt eraan
- 11-04-2013 11-04-2013 19:13 - ChristenUnie Oldebroek start de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen
- 10-04-2013 10-04-2013 23:13 - Kritiek inwoners heeft zin
- 10-04-2013 10-04-2013 23:10 - Veluwe als krachtig merk
- 09-04-2013 09-04-2013 14:55 - Succesfactoren voor gemeentelijke samenwerking
Reacties op 'Kritiek inwoners heeft zin'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.