Stemcomputer blijft in het museum

Portret Henk mei 2014dinsdag 07 februari 2017 14:26

Woensdag 15 maart 2017 worden de Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Dat zal u vast niet ontgaan zijn. Vorige week werd bekend dat er maar liefst 28 partijen deelnemen aan de verkiezingen dit jaar. Het tot nu toe gebruikte stembiljet te klein van formaat om alle partijen met hun kandidaten te vermelden.

Ongetwijfeld zal het stembiljet waarop met het rode potlood een vakje ingekleurd mag worden in het stemlokaal groter worden dan we al gewend waren. En eerlijk gezegd dat was altijd al een groot en onhandig exemplaar. Groot om uit te vouwen in het stemhokje en vervolgens op zoek te gaan naar de juiste partij en kandidaat van uw keuze. Ook groot van formaat om daarna dubbel te vouwen en te deponeren in de doorgaans volle stembus. Na 21.00 uur als het stembureau gesloten is wordt de stembus geleegd en alle ingeleverde stembiljetten op de vloer uitgestort. Vele handen van de stembureauleden zijn geruime tijd bezig om de biljetten weer open te vouwen en op stapels per partij op volgorde van de kandidaten te leggen. Een hele klus kan ik u zeggen als voorzitter van een stembureau. Je moet er niet aan denken dat het stembiljet een nog groter onhandelbaar formaat zal krijgen.

Mijn gedachten gaan uit naar een tiental jaren geleden toen we nog stemden met behulp van de stemcomputer. Een zegen niet alleen voor de leden van het stembureau. Eén druk op de knop van de kandidaat van uw keuze was voldoende om uw stem uit te brengen. Nog geen 5 minuten na sluitingstijd was in het stembureau de uitslag van alle uitgebrachte stemmen bekend. Bovendien een milieuvriendelijke oplossing want het spaarde ook veel papier en dus bomen. Maar ja, de stemcomputer van destijds was kennelijk op enige afstand benaderbaar door derden die zo konden achterhalen wat u had gestemd. Hoewel de gordijntjes zijn verwijderd mag u ervan uitgaan dat uw keuze voor een kandidaat niet openbaar wordt.

Eerlijk gezegd heeft het mij zeer verbaasd dat we na 10 jaar van voortschrijdende technologische ontwikkelingen nog steeds niet geslaagd zijn in het vinden van een stemcomputer die wel veilig is.  Wat kennelijk 10 jaar geleden nog niet zo zeer speelde en nu veel meer als grondrecht wordt beschouwd is dat er een hertelling kan plaatsvinden. Maar ook dat is natuurlijk simpel op te lossen door een printje te maken van uw stem en bent u het eens met uw stem op het papiertje dan bevestigt u uw stem op de computer en deponeert het strookje papier in de stembus. Hoe simpel kan het zijn?

De uitslagen van de stemmen bij de diverse stembureaus worden na de telling verzameld op het gemeentehuis. Van daaruit werden de uitslagen van de diverse Gelderse gemeenten weer digitaal getransporteerd naar Arnhem en daarna werden de uitslagen vervolgens digitaal verzonden naar het hoofdstembureau in Den Haag. Maar sinds vorige week blijkt dat ook het digitale transport mogelijk niet veilig is. Hackers zouden kunnen inbreken en de uitslag kunnen manipuleren. Het kabinet heeft besloten dat ook de uitwisseling naar Arnhem en den Haag niet meer digitaal mag en dus ook op papier toegezonden moet worden. De kans is groot dat de definitieve uitslag van de tweede Kamerverkiezingen pas veel later bekend wordt en wellicht later dan de Kieswet toestaat. Onbegrijpelijk in een tijd dat we nagenoeg al onze aankopen en financiële boekingen via de computer verrichten.

Ik vraag me af of wij het nog meemaken dat er weer digitaal gestemd kan worden. Maar laten we eerlijk zijn het heeft ook wel wat om met je geldig rijbewijs of paspoort in de hand in de rij te moeten staan in het stemlokaal om met een rood potlood een hokje in te kleuren op een enorm groot vel papier. We gooien al zoveel weg en laten we het rode plotlood maar in ere houden………….

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Stemcomputer blijft in het museum'