De derde beker

portret Berend-Jan mei 2014maandag 10 april 2017 13:47

Afgelopen vrijdagavond heb ik bij een jeugdclub van de kerk de zogenaamde sedermaaltijd gehouden. De seder is het begin van het Joodse Paasfeest, ‘het laatste avondmaal’ van Jezus en de maaltijd waaruit Jezus ons sacrament ‘het avondmaal’ instelde.

De derde beker wijn is één van de hoogte punten van de maaltijd. Het symboliseert het bloed van het Pesachlam dat de Joden aan het begin van de tiende plaag moesten slachten. Het bloed van een manlijk, jong en rein lam moest men aan de deurposten smeren; het voorkwam de dood. Tijdens de Seder, het  laatste avondmaal vergeleek Jezus dit bloed met zijn bloed. Matth 26: 27-28: “En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. Want dit is het bloed van Mijn Verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.”

Het bloed van het ‘Paaslam Jezus’ voorkomt de dood en biedt perspectief voor eeuwig leven. Op z’n minst betekent dit dat we qua leven afhankelijk zijn van Hem, maar afhankelijk zijn van een ander vinden wij moeilijk. We schamen ons vaak wanneer we moeten bekennen dat we iets niet kunnen, dat we het niet redden, dat we hulp moeten inschakelen.

De afgelopen periode heeft de fractie van de ChristenUnie gesprekken gevoerd met afvaardigingen van verschillende kerken in de gemeente Oldebroek. Het blijkt dat veel mensen in onze gemeente geen hulp inroept bij armoede, bij ziekte (incl. mantelzorgers), bij beperkingen, etc. Dat is jammer. De politiek in Oldebroek wil mensen die het minder hebben tegemoet komen. Neem gerust contact op met het Sociaal Team van de gemeente wanneer het bij bepaalde praktische zaken niet meer zo soepel verloopt, bij schulden en andere financiële problemen, etc. Het telefoonnummer van het Sociaal Team is: 0525 – 63 8333.

Letterlijk betekent Pasen vanuit het Hebreeuws ‘overslaan’. Ik wens u goede Pasen: ‘De Heer is waarlijk opgestaan!’

Berend Jan Spijkerboer

Reacties op 'De derde beker'