Op of naast de snelweg wonen en werken…………
Deze week las ik twee artikelen over dichtslibbende snelwegen in Nederland. En dan doel ik op de autosnelweg en de digitale snelweg. In de zeshoek die gevormd wordt door de steden Amsterdam, Zwolle, Arnhem, Eindhoven, Breda en Den Haag zal de komende jaren het autoverkeer fors toenemen. Het ministerie van infrastructuur en milieu heeft berekend dat in 2040 wij Nederlanders 40% meer autokilometers rijden en dat de files met 50 tot 70% zullen toenemen. Het openbaar vervoer krijgt te kampen met verwachte toename van 45% meer reizigers de komende 20 jaar. De kabinetsplannen laten zien dat er maar weinig asfalt en spoorrails en treinen bij komen. We zullen dus naar alternatieven moeten uitzien en de wegen beter benutten door betere beprijzing van het gebruik van de auto. Maak het rijden in de spits duurder (congestieheffing) of door een cordonheffing voor personenauto’s. Zo betalen automobilisten bijvoorbeeld in Londen en Gotenburg een bedrag als ze de stad in willen.
Ik stel me met macro-econoom Mathijs Bouman zo voor dat filerijdend Nederland behoefte heeft aan een naar plaats, tijd en verkeersdrukte variërende kilometerprijs. Een app op je smartphone die aan het begin van de week bijgewerkt wordt op basis van verkeersverwachtingen en aangeeft hoeveel rijden in de spits de komende week op de verschillende dagen en plaatsen zal kosten.
De dichtslibbende digitale snelweg haalde zelfs gisteren het NOS-journaal. Het aantal nieuwe glasvezelverbindingen was in 2013 nog 300.000 maar is inmiddels gedaald naar amper 50.000 per jaar. Op dit moment heeft een derde van alle huishoudens een glasvezelaansluiting. Twee derde moet het nog doen met koperdraadverbindingen en is dus niet voorbereid om de toekomst. Want de toekomst vraagt nog meer dan nu het geval is om snelle verbindingen, om met elkaar te kunnen blijven communiceren en data met elkaar uit te kunnen wisselen. In onze gemeente heeft 75% een glasvezelaansluiting maar met name de buitengebieden zijn nog niet aangesloten. Vorig jaar heeft ook onze gemeente Oldebroek afspraken gemaakt dat de resterende 25% ook snel van glasvezel voorzien zal worden.
Niemand wil graag naast een autosnelweg wonen maar als het gaat om wonen en werken boven op de digitale snelweg dan denken we daar gelukkig heel anders over.
Henk van Bergeijk
Reacties op 'Op of naast de snelweg wonen en werken…………'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.