ChristenUnie voor verlenging subsidie aan Boerderijmuseum

vrijdag 03 oktober 2008 13:27

De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het voorstel de komende vier jaar het budget van 8000 euro voor de coördinatorfunctie te verlengen teneinde het boerderijmuseum de gelegenheid te geven meer levensvatbaar te worden of op z’n Hollands gezegd wat meer vet op de botten te geven. Tijdens de bouw van de Schutsstal heeft het museumbestuur een aantal onvoorziene uitgaven gedaan en heeft daarvoor een lening moeten afsluiten om die te kunnen financieren. De extra uitgaven werden namelijk niet gedekt door het toegekende subsidiebudget. Het gevolg was dat er geen noodzakelijke reserveringen meer mogelijk waren om toekomstige onvoorziene uitgaven te kunnen bekostigen.

Wij zijn blij met de toezegging van wethouder Maat om in de halfjaarlijkse gesprekken met het bestuur net als in de afgelopen periode de noodzakelijkheid van reserveringen op de agenda te zetten en willen ook graag zien dat het college er ook op toeziet dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Ook zouden wij graag zien dat er niet zoals tot nu toe het geval was dat investeringen in één keer in de exploitatie verwerkt worden maar dat er op investeringen jaarlijks afgeschreven worden om de kosten te verdelen over meerdere jaren. Ook zouden wij het aanbevelen indien net als bij de start in 2000 een soort bedrijfsplan komt waardoor de meerjarenramingen een realistischer beeld zullen laten zien. Het kan niet zo zijn dat wij over vier jaar in de gemeenteraad ons weer moeten buigen over een identiek voorstel en voor exact dezelfde problematiek komen te staan doordat er in de tussentijd in de exploitatie niets gewijzigd is.
In de gemeenteraad van dinsdag 30 september heeft de fractiewoordvoerder Henk van Bergeijk nogmaals herhaald dat het boerderijmuseum in de loop van de jaren duidelijk een vooraanstaande plaats heeft verworven in de Oldebroeker gemeenschap. De fractie van de ChristenUnie heeft veel waardering voor het vele werk dat bestuursleden en de vele vrijwilligers verrichten. Sommigen zijn zelfs dagelijks in de weer voor het boerderijmuseum.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'ChristenUnie voor verlenging subsidie aan Boerderijmuseum'