zaterdag 04 oktober 2008 17:37

In de raadsvergadering van 30 september jl. heeft onze fractie het college gevraagd om in overleg te gaan met de bewoners van de Middenweg op het ’t Loo over het meningsverschil over de openstelling van de Middenweg. Tegen de openstelling bestaat namelijk grote weerstand bij deze bewoners.

Door het gereedkomen van de laatste woningen is onlangs met de aanleg van een ontbrekende stukje weg, de Middenweg in de gewenste vormgeving gereedgekomen. Tot dan heeft de Middenweg heel lang bestaan uit 2 doodlopende weggedeelten. Met name op het ene traject heeft dit geleid tot een verkeersluw woonerf, wat een ontmoetingsplaats is geworden voor veel spelende kinderen. Met de aanleg van het ontbrekende weggedeelte wordt de Middenweg dus voor het doorgaande verkeer opengesteld. De opvatting van het college is dat er niet tot een definitieve afsluiting over moet worden overgegaan omdat dat ook niet in het bestemmingsplan is opgenomen. De verwachte hoeveelheid verkeer zou hier ook geen aanleiding toe geven terwijl een afsluiting de bereikbaarheid voor hulp- en dienstverlenende diensten zou beperken. Daarnaast is men bang voor precedentwerking.

Wij hebben aangegeven dat de Middenweg volgens de aanwonenden nooit is opengesteld geweest voor doorgaand verkeer en dat daarmee de situatie niet vergelijkbaar is met andere situaties binnen de gemeente. Daarmee is volgens ons een verkeersluwe woonerfsituatie gecreëerd waar de aanwonenden en met name ook de kinderen aan zijn gewend. Daarnaast vinden we dat de verkeersontsluitende functie van de Middenweg voor de inwoners van 't Loo maar beperkt is.

De openstelling van de Middenweg roept veel weerstand op bij de direct aanwonenden. Het overgrote deel van de aanwonenden van de Middenweg is tegen openstelling volgens een eigen enquête.
We hebben erop gewezen dat het college infrastructurele maatregelen doorgaans uitvoerig met de aanwonenden bespreekt. In dit geval vinden wij als fractie dat de communicatie onvoldoende is geweest en daarom hebben we er bij het college op aangedrongen om in overleg met de aanwonenden en direct belanghebbenden van de Middenweg tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen. Het college gaf aan dat er over het voornemen genoeg was gecommuniceerd.

Ook met een motie in de raadsvergadering hebben we ons verzoek niet af kunnen dwingen. Geen enkele fractie steunde ons. Jammer, want we menen dat in dit geval het directe belang van de aanwonenden mocht opwegen tegen het algemeen belang dat het college verdedigde.

Dries van de Grift

Reacties op 'ChristenUnie vraagt college: praat met bewoners over openstelling Middenweg ’t Loo'

Archief > 2008 > oktober