Voerde het college goed beleid in 2009?

donderdag 03 juni 2010 09:40

Eénmaal per jaar geeft de Raad zijn mening over wat het college over het afgelopen jaar ervan heeft gemaakt. Dat gebeurt aan de hand van het Jaarverslag (voor de beleidsonderwerpen) en de Jaarrekening (voor de financiële kant daarvan). Deze week gebeurde dat over het jaar 2009. Sindsdien hebben we natuurlijk - om niet meer te noemen - drie belangrijke politieke momenten beleefd: de evaluatie van het collegebeleid, de verkiezingen, en het nieuwe Bestuursakkoord. We geven een kort overzicht van wat we zoal zeiden, en de reactie van het college daarop.

Relatie met de samenleving

Het Jaarverslag vermeldt dat we een open bestuurscultuur willen die gericht is op de burgers. Er moet veel communicatie zijn om afstanden te verkleinen. De dorpsgesprekken zijn in dat kader een belangrijk middel. Het Bestuursakkoord Vernieuwen en verbinden zet een belangrijke streep onder deze uitgangspunten. Vanwege de verkiezingsperiode zijn de gesprekken even opgeschort, dus we zijn benieuwd wat de inhoud zal worden van de notitie die het college hierover vóór 1 oktober aan de raad moet aanbieden.

Het onderzoek naar het multifunctioneel gebruik van accommodaties

Het onderzoek dat werd gehouden blijkt niet veel handvatten te bieden om er een goed vervolg aan te geven. Daarom kiest onze fractie voor een herbezinning. Wel staat voor ons buiten kijf – en het Bestuursakkoord onderstreept dit – dat het een belangrijk thema blijft,; uit economisch oogpunt (efficiënt gebruik van kostbare voorzieningen), maar ook om mensen en groepen mensen elkaar te laten versterken, om zo de eigen verantwoordelijkheid van instituten tot uitdrukking te brengen. Wethouder Jan ten Hove gaf aan dat dit uiteraard wordt opgepakt maar nog niet te weten wanneer hij met een voorstel kan komen.

Servicepunt Wezep.

We zijn bij dat dit is geopend. En we hopen dat veel mensen de weg weten te vinden naar het servicepunt, zodat burgers zolang mogelijk in hun eigen vertrouwde omgeving mee kunnen blijven doen in de samenleving. Burgers met vragen zullen voor langere tijd gevolgd worden om te controleren of de antwoorden en/of hulp die zij hebben gekregen voldoende is. In antwoord op onze vraag wanneer het toegezegde communicatieplan er komt antwoordde de wethouder dat hier hard aan wordt gewerkt.

Brede school

De partijen die onder één dak gaan bij de nieuwbouw van de Loo-school zijn al bezig om vorm te geven aan de samenwerking. Ook de gemeente draait hier in mee, dat vinden we positief. Verder hebben we nog geen overtuigd gevoel bij de vormgeving van de brede-school-gedachte, we hopen dat we hier alsnog/opnieuw een slag kunnen maken. Wethouder ten Hove antwoordde op onze vraag dat dit ook landelijk een zwaar punt is. Hij wist niet wanneer hij in staat zou zijn een vervolgvoorstel te doen.

WMO

Uit de evaluatie WMO-individuele voorzieningen is duidelijk naar voren gekomen dat telefonisch indiceren lang niet altijd een juist beeld geeft van de hulp die nodig is. Een indicatie via een huisbezoek blijkt veel beter te werken. Dit gaat – zo werd eerder toegezegd - voortaan ook gebeuren. Ook zal er een snellere afhandeling plaatsvinden voor aanvragen doordat de gemeente zelf eenvoudige indicaties en herindicaties gaat uitvoeren. Op onze vraag aan wethouder Ten Hove of dit nu ook echt gaat gebeuren gaf hij aan dat hier hard aan gewerkt wordt: consulenten worden opgeleid enz. Het loopt dus.

Nieuwbouw Veldheem

Het uitstel van de verbouwing baart ons zorgen. Wethouder Hoorn gaf aan hier niet zo pessimistisch tegenover te staan. De bronnen die wij hebben geraadpleegd overtuigen ons daarin niet, maar laten we hopen dat ze gelijk krijgt.

Ruimte en Wonen, milieu

Er is voortvarend gewerkt aan de actualisatie van de verschillende bestemmingsplannen, met name het bestemmingsplan Buitengebied. We spraken nogmaals onze waardering uit naar het ambtelijke apparaat en de vorige wethouder. Het is goed om te horen dat we op koers liggen voor wat betreft de actualisering en digitalisering van de bestemmingsplannen, en gaan er van uit dat alle plannen voor 1 juli 2013 zijn geactualiseerd. Wat ons wel enigszins zorgen baart is dat dit zoveel ambtelijke capaciteit vraagt dat er andere zaken blijven liggen. Dat raakt b.v. het programma milieu. Wereldwijd staat het milieu in toenemende mate onder druk. Frisse en gezonde lucht, schoon water zijn schaarse artikelen. In het groot wordt naar oplossingen gezocht. Maar dat leidt nog tot weinig resultaat. Wij dienen in onze eigen kleine samenleving een goed voorbeeld te geven. We zien regelmatig dat bepaalde milieutaken naar achteren worden geschoven; het milieuverslag is daar een duidelijk voorbeeld van. We vroegen daarom hoe het college omgaat met het spanningsveld tussen deze zaken. We kregen daar niet echt een duidelijk antwoord op. Wethouder Hoorn gaf enerzijds aan dat dit in feiten een eenmalige spanning was, maar realiseerde zich bij doorvragen van Engbert Jan Ruitenberg ook dat deze spanning steeds terug kan keren.

In 2009 waren er in alle dorpen bouwactiviteiten behalve in Hattemerbroek. Jammer – zo stelden we - dat dit nog steeds niet van/uit de grond komt. Er is veel behoefte aan starterwoningen en seniorenwoningen. We blijven dan ook pleiten om ook daadwerkelijk voor deze doelgroepen te bouwen. Jammer dat er voor de bekende locaties als Amsberg, Koops, Stouwdam nog steeds geen concrete bouwplannen zijn. De Wethouder zegde toe hierover in de commissie nog eens met ons te willen doorpraten. Wat de soorten woningen betreft gaf ze aan dat er wel evenwicht in de plannen moet blijven.

We zijn overigens blij dat er betere berichten komen van de locatie Spakman-Souman en dat er in Oldebroek-centrum zowaar bouwactiviteiten zijn waargenomen.

Economie

Het is, vooral in deze economisch mindere tijden, van het grootste belang om ondernemers, winkeliers en de detailhandel te stimuleren. Daarom vinden we het fijn dat er vóór 1 juli een overeenkomst getekend zal gaan worden om de detailhandel in Oldebroek en Wezep een impuls te geven, zoals wethouder Veldhoen aangaf. Het is onze wens dat ook onze andere kernen niet uit het oog worden verloren. Wethouder Gerrit Jan Veldhoen ging hier uitvoerig op in. Hij deelt de wens, maar schetste hoe moeilijk dat is in de kleinere kernen: een ondernemers moet natuurlijk wel voldoende omzet draaien wil er een renderende zaak kunnen blijven of komen.

Beheer leefomgeving

Het college schreef in het Jaarverslag dat de overlast van hondenpoep door het hondenbeleid is teruggedrongen. We vroegen naar feiten. De wethouder gaf aan dat burgers meer alert kunne zijn op misdragingen van de baasjes van honden. Echte feitelijke onderbouwing is nog moeilijk, maar het werk van de boa (=bijzondere opsporingsambtenaar) zal worden geëvalueerd.

Vervolgens vroegen we naar de voortgang van eht Landschaps Ontwikkelings Plan (LOP)> Het college had in de commissie toegezegd dat er een voortgangsrapportage komt bij de tweede bestuursrapportage maar we willen ook wel graag dat er ook daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven aan het plan. Wethouder Veldhoen zegde toe dat dit er komt bij de tweede bestuursrapportage in september.

De beheerplannen worden geactualiseerd met een bezuinigingstaakstelling. We vroegen of we ervan uit mogen gaan dat we daarbij verschillende uitvoeringsscenario’s krijgen voorgelegd. Met andere woorden dat we keuzemogelijkheden krijgen welke bezuinigingen  welke concrete gevolgen hebben. Wethouder Veldhoen gaf aan dat wel te willen, maar dat er nog niets bekend is. Wel bestaat in den lande de zorg dat dit wel eens erg zwaar kan uitvallen, waarbij percentages worden genoemd van minimaal 10% ….

Grondbeleid

Er wordt gewerkt aan een nieuwe nota grondbeleid; de conceptnota zal in de loop van het jaar worden aangeboden aan de raad. Vooruitlopend op de nieuwe nota vinden we het belangrijk dat er ook in de loop van het jaar al gewerkt wordt aan duidelijke en transparante exploitatie overzichten van de verschillende projecten en ook een duidelijke risicoparagraaf.

De jaarrekening en het financiële kader.

Het is verheugend dat er een positief saldo is bereikt, maar wanneer we de uitkomst aan een nadere analyse onderwerpen, moeten we helaas constateren dat 90% is veroorzaakt door een eenmalige bate. In 9 van de 13 programma´s sprake is van begrotingsoverschrijdingen.

Hoe denkt het college in de toekomst overschrijdingen te voorkomen en in het geval van onderschrijdingen wel het afgesproken beleid uit te voeren? Zo was onze vraag. Hierover werd lang gesproken, omdat ook ander partijen zich hieraan hadden gestoord. De wethouder zegde toe hier met de budgethouders in gesprek te gaan, en minimaal bij de bestuursrapportages inzicht in te zullen geven.

Gelukkig is er sprake van een zeer aanzienlijk weerstandsvermogen en bedraagt dit ruim 3 maal het bedrag van de theoretisch benaderde risico´s. Desondanks maant onze fractie tot voorzichtigheid. De risico´s zijn ingeschat op algemene profielen. Een nadere analyse van deze algemene risicoprofielen vinden wij noodzakelijk. De economische crisis brengt ook voor Oldebroek het risico dat de beleidsdoelstellingen financieel niet of moeilijk haalbaar zullen zijn. Onze fractie kon ermee instemmen om het rekeningsaldo te bestemmen zoals u voorstelt.

Overall-oordeel

We zijn over het geheel redelijk tevreden met wat er in het Jaarverslag staat. Er is veel gedaan, er is naar vermogen vertaald wat er in de Raad leeft. Het Jaarverslag bevat lessen voor de toekomst. Het is de kunst om het goede wat is ingezet te behouden, en binnen het kader van het nieuwe Bestuursakkoord te versterken, te verfrissen, en waar nodig om te buigen als gevolg van actuele economische en financiële tegenslagen. Dus stabiliteit combineren met betrokkenheid op alle geledingen in de samenleving. We hebben hoge ambities neergelegd in het nieuwe akkoord. Dat heeft gevolgen voor ons als raad, college, maar ook voor de ambtenaren. In het ambtenarenkorps, waarbij we met ere de hoofden noemen, komen we veel inzet, deskundigheid, maar ook een innovatieve grondhouding tegen. Natuurlijk vallen altijd de gevallen op waarin dat niet goed gaat, en dat zullen we ook aan de orde blijven stellen. Als wij dus kritisch waren en ongetwijfeld zullen blijven, dan is dat tegen een achtergrond van vertrouwen. Goede ambtenaren kunnen daar ook tegen zoals we gelukkig ook merken.

Tot slot

We gaven aan dat we voor, tijdens en na de verkiezingen een enerverende en rommelige periode hebben meegemaakt. Dat hoort bij een samenleving die in beweging is. We staan open voor goede prikkels. En we spraken het vertrouwen uit dat zowel coalitie- als oppositiepartijen, met behoud van eigen standpunten en invalshoeken elkaar ook mogen vinden in waar het allemaal om gaat:

-       een betrouwbare overheid die

-       recht handhaaft

-       haar hand niet overspeelt

-       zorgt voor goede voorzieningen

-       kaders voor ontplooiing en zingeving

We spraken dank uit aan de Gever van het leven, en hopen dat Hij ons ook naar de toekomst het goede geeft te doen, en dat wil zegenen.

Reacties op 'Voerde het college goed beleid in 2009?'