Initiatief ChristenUnie voor invloed burgers op de Raad

maandag 28 juni 2010 14:30

De fractie van de ChristenUnie wil met een initiatiefvoorstel bereiken dat burgers, organisaties en bedrijven meer en beter bij het lokaal bestuur worden betrokken. Door het indienen van een concreet voorstel kan men een onderwerp laten agenderen voor een raadsvergadering. Dat kan worden ingediend door een buurt, een wijk, een bovenwijkse groep, of zelfs gemeentelijk karakter.

Hoe het werkt

Burgers kunnen met behulp van een aantal medeondertekenaars een uitgewerkt voorstel op de agenda van de raad laten plaatsen. Gekozen is om het burgerinitiatief laagdrempelig te houden door voor verzoeken met een buurtgericht karakter 25, voor een wijkgericht karakter 100 en voor bovenwijks of gemeentelijk karakter 500 steunbetuigingen als ondergrens te hanteren. Deze aantallen zijn voor discussie vatbaar. Om ook de jeugd meer te betrekken bij maatschappelijke vraagstukken zijn ook ingezetenen vanaf 16 jaar gerechtigd om voorstellen in te dienen dan wel steun te betuigen aan een voorstel in het kader van het burgerinitiatief.

Achtergronden

Uit publicaties van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt een onverminderde, zelfs toenemende betrokkenheid van burgers bij maatschappelijke vraagstukken. Die betrokkenheid uit zich echter niet langer alleen door klassieke politieke participatie – het actief zijn binnen een politieke partij. Burgers zoeken ook andere manieren om uitdrukking te geven aan hun betrokkenheid en aan hun wens om invloed uit te oefenen op het bestuur. De directe invloed van burgers versterkt het draagvlak voor de besluitvorming in de raad. Daarvoor bestaan er in Oldebroek al verschillende mogelijkheden. Maar omdat deze niet voor iedereen of voor elke situatie passen is het goed om ze uit te breiden. Daarom is het burgerinitiatief een extra mogelijkheid om participatie van burgers bij de beleidsvorming en besluitvorming door de gemeenteraad te stimuleren. Het past naadloos in het bestuursakkoord Vernieuwen en verbinden dat recent is vastgesteld en waarin burgerbetrokkenheid tot de speerpunten behoort.

Steun gezocht

De fractie had dit initiatief al aangekondigd bij de behandeling van het bestuursakkoord. Met de invoering van het burgerinitiatief zijn nauwelijks kosten gemoeid. De afdeling Voorlichting kan aan de samenleving duidelijk maken dat de burgers een extra democratisch middel krijgen om onderwerpen op de politieke agenda te krijgen. De fractie wil het initiatief graag behandelen in de raadsvergadering van 28 september 2010. De fractie vraagt de raad in te stemmen met het voorgestelde burgerinitiatief onder de voorwaarden die ze heeft uitgewerkt in een concept-verordening. Daarin staan bijvoorbeeld ook onderwerpen genoemd waarvoor het niet geldt, zoals besluiten van hogere overheidsorganen, gemeentelijke begrotingen, belastingen. Voorgesteld wordt om na bijvoorbeeld 2 jaar het burgerinitiatief te evalueren en op basis van de bevindingen eventueel de verordening op onderdelen te verbeteren. Wij hopen dat ons initiatief op uw steun mag rekenen – zo besluit de fractie van de ChristenUnie haar voorstel.

Henk van Bergeijk

klik op onderstaande links voor het initiatiefvoorstel en aanbiedingsbrief

TitelBestandsgrootteMIME-type
burgerinitiatief initiatiefvoorstel versie 28062010[1]143,0 kBapplication/msworddownload