Hou Oldebroek sterk

donderdag 03 juni 2010 12:51

Oldebroek is lid van de landelijke Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Deze VNG behartigt de belangen van de gemeenten naar vooral de rijksoverheid. Daar hoort ook bij dat de VNG de positie van de gemeenten bewaakt, ontwikkelingen signaleert, en met standpunten of adviezen komt. In een recente studie van de VNG ging het over de toekomst van de gemeenten. Die is kwetsbaar, en daarom kwam de VNG met een heel verstrekkend advies: schaal de gemeenten op tot veel grotere gebieden, en hef provincies, waterschappen e.d. op. Zo zouden er drie ‘lagen’ overblijven: Europa, de landelijke overheid, en de nieuwe lokale (gemeentelijke) overheid. Dat vonden wij en alle raadsfracties een brug te ver.

In de raadsvergadering gaven alle fracties hun mening over de plannen. Dit was mede op verzoek van het college, dat de ledenvergadering van de VNG bezoekt en wilde weten met welk mandaat van de raad het daar zou kunnen spreken. Onze fractie gaf aan veel van de door de VNG geschetste ontwikkelingen te herkennen en haar analyses op hoofdlijnen te delen. Ook wij willen immers een sterke gemeente, die dichtbij de burger staat. Wij willen dat zoeken door samenwerking, niet door gemeentelijke herindeling, opschaling e.d. Maar het VNG-pleidooi voor sterkere gemeenten delen we dus wel, zij het in algemene zin.

In het verhaal van de VNG sluipen ook controverses binnen die te maken hebben met de vaak wat gespannen verhouding tussen provincie en gemeenten. Ook zien we er allerlei oude plannen in terug over gemeentelijke herindelingen, gewestvorming e.d. In zekere zin is het misschien moedig van de VNG om de nek zo uit te steken met haar plannen, waarmee ze overigens een voorzet wil geven voor het nieuwe kabinet van na 9 juni. Maar de oplossing die de VNG kiest is niet de onze. We vinden dat het thema van de afstand tussen de burger tot het door haar of hem gekozen bestuur er niet mee gediend is. Die afstand moet kleiner, en krijgt in de moderne tijd ook een andere dimensie: burgers binden zich minder aan vaste structuren, maar willen zich wel kunnen herkennen in het nabije bestuur en de eigen volksvertegenwoordiging.

Samengevat is onze lijn dat we naar de VNG toe onze rechten als lid moeten gebruiken, en coalities vormen met gemeenten die er net zo over denken. De VNG kan beter naar alternatieven gaan zoeken. Dit werd overigens door alle fracties gesteund. Tegelijkertijd hebben we aangegeven van mening te zijn dat uit deze hele ontwikkeling opnieuw blijkt dat we als relatief kleine gemeente onder druk staan. We zullen ons dus moeten blijven versterken zoals hierboven al werd aangegeven: samenwerking, gezamenlijke expertise benutten, waar mogelijk gezamenlijk dure voorzieningen realiseren (in plaats van iedere gemeente z’n eigen gebouwen etc.), onze slagkracht vergroten. Dit zijn niet voor niets stevige uitgangspunten in het nieuwe bestuursakkoord Vernieuwen en verbinden.

Ton van Leijen

Reacties op 'Hou Oldebroek sterk'