Wat je ziet en wat je niet ziet (Column)

woensdag 08 september 2010 09:57

Veel burgers verwachten van de politiek vooral zichtbare effecten. En terecht. Het is daarom goed dat partijen opkomen voor goed werkende verkeerslichten of een gezonde bijenstand, of – zoals wij – proberen de service voor het afhalen van persoonsdocumenten te vergroten. Minder zichtbaar is het concrete effect bij onze vragen over de verhouding tussen marktverkoop en winkelverkoop. Dan zijn er ook nog zaken die de rijksoverheid bepaalt en waarbij we als raad en college nauwelijks ruimte hebben voor inbreng. Zoals de landelijke ontwikkelingen rond de politie. (Voor meer hierover: zie onze website.) We hebben gelukkig wel goede contacten met de korpsleiding, en periodiek bespreken we speerpunten in de politietaak, als het gaat om verkeersveiligheid, criminaliteit e.d. Belangrijk, maar zorgen over veiligheid zijn niet direct zichtbaar.

Daarnaast zijn er veel andere zaken die niet zo concreet lijken, althans: minder zichtbaar zijn. Dat is een lastige kant van politiek, maar vaak de belangrijkste. Het gaat dan om wat we aanduiden met woorden als ‘beleid’ of ‘kaders’. Afspraken waarbinnen iets moet gebeuren. Over geld, spelregels, samenwerking e.d. Zoals de kaders die we hebben vastgesteld voor het ontwikkelen en realiseren van een bedrijventerrein nabij Hattemerbroek. Investering en samenwerking lijken dan algemene begrippen, maar ze zijn wel gericht op een heel concreet doel: een economische impuls voor een gezond bedrijfsleven, en werkgelegenheid voor onze inwoners. Daar hebben we dus als politiek wel degelijk invloed op. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de winkelcentra in Oldebroek en Wezep, de instandhouding van de dorpshuizen, de subsidieverordeningen als beleidskader voor de vele verenigingen, het steunpunt mantelzorg, enzovoorts. Onze fractie stopt daar energie in, denkkracht.

Want beleid is gericht op evenwicht, degelijkheid, duurzaamheid, rechtvaardigheid. Onmisbare randvoorwaarden voor een samenleving. Want niet de waan van de dag mag regeren, geen willekeur, geen populisme. We zetten ons in als deel van de democratisch gekozen overheid die de balans zoekt tussen het algemeen belang en het persoonlijk belang. Transparant, stabiel en betrokken. Met acties gesteund door de kaders van gisteren, en het vaststellen van kaders als houvast voor de acties van morgen.

Info: www.oldebroek.christenunie.nl. Reacties: mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

Reacties op 'Wat je ziet en wat je niet ziet (Column)'