Raad tegen voorstel ChristenUnie tot optimalisering dienstverlening gemeente

sms telefoondonderdag 30 september 2010 14:28

De fractie van de ChristenUnie heeft een initiatiefvoorstel ingediend om de dienstverlening van de gemeente Oldebroek uit te breiden. Wanneer het aangevraagde rijbewijs of identiteitsbewijs gereed was zou de burger hierover een sms bericht (bericht op de gsm) ontvangen. Een simpele handeling die ook nog eens weinig kosten met zich meebrengt voor de gemeente maar wel een extra service richting. Vooral voor onze jongeren die veelvuldig gebruik maken van sms zou dit goed kunnen werken. In de raad van 28 september 2010 bleef de fractie alleen staan want alle andere fracties gaven geen steun aan het voorstel om deze stap tot vernieuwing van de dienstverlening naar de burgers te zetten.

Het voorstel van de ChristenUnie blinkt uit in eenvoud. Op verzoek van de klant noteert de medewerker of medewerkster van burgerzaken bij de aanvraag van een nieuw paspoort of rijbewijs het telefoonnummer van de burger; zodra het document gereed is ontvangt de aanvrager op dat nummer dan hierover een sms bericht. Blijkens informatie van het college wordt per jaar nu al ongeveer 40 keer per jaar de aanvrager gebeld om te melden dat het aangevraagde document gereed ligt. Het verzenden van een sms bericht kost de gemeente slechts 8 eurocent. De eerste besparing is dus al binnen!

Voor alle duidelijkheid: de fractie van de ChristenUnie is vol lof over de wijze waarop de afdeling burgerzaken haar werkzaamheden verricht. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de dienstverlening niet verder zou kunnen optimaliseren. Naar de mening van de ChristenUnie draagt de voorgestelde sms-dienst hier perfect aan bij. Jongeren bellen nauwelijks met hun gsm maar sms’en des te meer. Met name voor deze doelgroep zou deze simpele en goedkope uitbreiding van de dienstverlening een welkome stap voorwaarts zijn. Wij zijn het met de andere fracties dan ook niet eens dat ten opzichte van de huidige dienstverlening het voorstel van sms diensten geen meerwaarde biedt voor de burgers. Door niet in te stemmen met het voorstel heeft de raad een kans laten liggen om een concrete bijdrage te leveren aan de verbetering van de dienstverlening richting burgers. Van de ChristenUnie mag u verwachten dat wij alert blijven op mogelijkheden om de dienstverlening van de gemeente te optimaliseren. We zullen niet schromen initiatieven tot concrete verbeteringen te blijven indienen.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Raad tegen voorstel ChristenUnie tot optimalisering dienstverlening gemeente'