Criminaliteit in Oldebroek

donderdag 17 februari 2011 16:21

Dit klinkt nogal heftig. Zijn wij niet een rustig dorp op de west-Veluwe? We geven een paar nieuwe cijfers uit het Jaarverslag van de politie Noord- en Oost Gelderland over 2010. Het totaal van gemelde zaken in Oldebroek komt op 553 (tegen 494 over 2009).  Daaronder 300 gevallen van diefstal in verschillende vormen. Met een stijging van diefstal uit auto’s en van fietsen. De diefstal uit woningen steeg fors. Daarentegen een flinke daling van diefstal uit bedrijven of instellingen. Dit komt onder andere door betere voorlichting en beveiliging.

Relatief gunstig is het feit dat er geen gevallen van straatroof zijn. Maar bedreiging en mishandeling zijn wel toegenomen, van 34 gevallen in 2009 naar 48 in 2010. Huiselijk geweld bleef gelijk. Kille cijfers zegen natuurlijk niets over het effect dat sommige zaken hebben, dat weten de burgers onder ons bij wie wel eens is ingebroken heel goed, en nog sterker zij die te maken hebben gehad met bedreiging of zelfs mishandeling. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

De politie werkt elk jaar met zogenoemde speerpunten: zaken waaraan exra aandacht wordt besteed. Als gemeenteraad hebben we de ruimte daarin mee te denken. Hoewel veel onderwerpen door de rijksoverheid aan de politie worden opgelegd is er wel ruimte voor lokale speerpunten. Via het teamplan van de politie wordt dat besproken, en soms worden accenten wel eens verlegd, of wordt er een nieuw speerpunt gekozen, zoals overlastplekken, snelheidscontroles e.d.

Daar is nog een belangrijk instrument bijgekomen. Deze week werd de eerste ‘Gebiedsscan Criminaliteit en overlast’ ingevoerd. Daarmee informeert de politie Noord- en Oost Gelderland college en raad over de ontwikkelingen op het gebied van criminaliteit en veiligheid in onze gemeente. Dat zijn vooral feiten over wat er concreet gebeurt; het wordt ’straatkennis’ genoemd. Deze scan biedt dus meer dan alleen cijfers. ‘Straatkennis’ is ontontbeerlijk om cijfers goed te kunnen interpreteren. We verwachten er als fractie veel van.

Nog even terug naar de cijfers. Wat er ook uit springt is vernieling. Dat cijfer daalde van 153 gevallen in 2009 naar 131 in 2010. Nu moet je voorzichtig zijn: niet elk lager getal bewijst een gunstiger trend. Voorbeeld: er zijn wel eens criminelen tijdelijk actief in een bepaald gebied, die daarna weer verder trekken. Dat neemt niet weg dat vernieling soms ‘onder de ogen van burgers’ plaatsvindt. De politie stelt zich op allerlei manieren open voor dat wakend oog van burgers. Behalve telefonisch kunnen burgers soms ook via moderne media als twitter, YouTube e.d. hun eigen waarneming doorgeven, en zo bevorderen dat vernielingen niet ongestraft door kunnen gaan.

We hebben in de raadscommissie waarin over deze zaken wordt gesproken ook al enkele keren de rol van burgernet ingebracht. Net nu we deze tekst schrijven komt er het bericht dat Oldebroek zich daarbij aansluit. Burgernet is een samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en politie om de veiligheid in de woon- en werkomgeving te vergroten. Burgers kunnen zich daarvoor aanmelden (www.burgernet.nl; collega Henk van Bergeijk deed dat meteen maar moest constateren dat de site nog niet werkte; hopelijk gebeurt dat gauw). Burgers die hieraan meewerken kunnen bijvoorbeeld snel een overval, vermissing van een kind, inbraak etc. doorgeven. Ook kunnen omgekeerd burgers geïnformeerd worden over acute (on)veiligheidssituaties.

Veiligheid is een relatief begrip, je bereikt niet zomaar een stabiele situatie. En als je iets terugdringt op een bepaalde plek duikt het soms elders weer op. Juist daarom is het goed als burgers samen met politie en overheid zich inzetten voor het signalen van laakbare zaken. En zo meehelpen aan het terugdringen van criminaliteit, bijdragen aan onze veiligheid.

Ton van Leijen

Reacties op 'Criminaliteit in Oldebroek'