Onbalans tussen wat we willen en wat we kunnen

vrijdag 01 juni 2012 23:44

Verschillende fracties signaleerden deze week dat er in relatief veel dossiers weinig voortgang werd gemaakt. In dat verband gaf burgemeester Adriaan Hoogendoorn aan dat er een onbalans is. De ene kant is wat we willen en moeten, dus de ambities van onszelf en de plichten die andere overheden ons opleggen, de ingrijpende beleidstrajecten als bezuinigingen en kerntakendiscussie. De andere kant is wat we kunnen: de personele capaciteit van de organisatie die in omvang en kwaliteit kan dat alles onvoldoende opvangen. Hij zegde toe dat het college daarover binnenkort met voorstellen wil komen. In reactie op wat ChristenUnie en SGP opmerkten over de intergemeentelijke samenwerking gaf burgemeester Adriaan Hoogendoorn aan dat ook in de samenwerking binnen de Regio Noord Veluwe goed wordt afgestemd met Hattem en Heerde.

Effecten concreter aantonen

Er wordt in het Jaarverslag van het college over 2011 soms teveel in getallen uitgedrukt wat er is gedaan zonder aan te tonen dat die acties ook effect hebben gehad. Als voorbeeld noemden we de controle op de naleving van de Algemene Politie Verordening. Er worden getalsmatig activiteiten van de BOA (bijzondere opsporingsambtenaar) genoemd: 63 mensen werden aangesproken, er werden 32 waarschuwingen en 28 bekeuringen gegeven. Maar – aldus de fractie – de hamvraag is of de aanstelling en het optreden van de BOA op dit vlak succesvol is geweest.  Zowel portefeuillehouder burgemeester Adriaan Hoogendoorn als wethouder Carlo van Dijk pakten dit goed op en zegden toe dat gekeken zal worden naar de systematiek hiervoor.

Ruimte en planologie, beheer leefomgeving

Positief benoemden we het vele werk dat de afdeling RO weer heeft verzet. Bij veel projecten liggen we op koers, vermeldt het jaarverslag.  Het bestemmingsplan buitengebied werd in december 2009 vastgesteld met de afspraak dat een aantal zaken die nog niet klaar waren snel zouden volgen. We vroegen waarom dat nu na 2 ½ jaar nog niet is afgewerkt. Wethouder Nicolet Hoorn verzekerde ons dat ze er vaart achter zal zetten. We vroegen weer aandacht voor de functieverandering van vrijkomende agrarische gebouwen. De raad heeft hiervoor duidelijk de richting aangegeven. En we vroegen het college alsnog aan te geven wat het heeft gedaan met de afspraken  die we hebben gemaakt; wethouder Hoorn zegde toe dit in een korte notitie aan de raad aan te bieden. Ook hebben we afspraken gemaakt om woningen extra te kunnen uitbreiden bij het verlenen van mantelzorg. Dit is door tijdsdruk nog niet verwerkt in regelgeving maar er wordt wel naar gehandeld bij een aanvraag. Als fractie van de ChristenUnie hebben we aangegeven dat  we het belangrijk vinden dat de inwoners van de gemeente hier ook van op de hoogte gesteld worden.  Wethouder Hoorn zegde toe dit te zullen opnemen met de afdeling communicatie.

Meerdere keren werd voorgesteld om in Huis aan Huis een soort barometer voor afvalscheiding op te nemen. Dit is ook nuttig in het kader van Meer samenleving, minder overheid: burgers kunnen dan zien wat het hen oplevert als ze zelf actief handelen.  Wethouder Izaäk de Muijnk liet blijken dit ook belangrijk te vinden, en zegde toe daar goed naar te gaan kijken, mede door extra aandacht van de  afdeling Communicatie. Gezien de reactie van de wethouder verwachten wij dat de barometer vóór de zomervakantie in bedrijf is.

Wonen

Wat betreft de planologische mogelijkheden van aanpassing van de woning bij mantelzorg gaf het college in de commissievergadering aan dat de wijzigingen nog niet verwerkt zijn in het bestemmingsplan. Maar bij een aanvraag zal er wel naar gehandeld worden. De fractie vindt het erg belangrijk dat onze inwoners van de gemeente hier ook van op de hoogte gesteld worden. Dus werd de toezegging gevraagd een bericht op de website te plaatsen of een melding in ‘Huis aan Huis’. Wethouder Hoorn gaf aan dat dit binnenkort naar de raad komt.

De fractie is blij met de gerealiseerde woningbouw, ondanks de economische crisis constateren we dat er een groot aantal woningen gereed kwam. Op enkele plaatsen mede door adequaat in te spelen op de behoefte. We hopen dat we deze lijn in 2012 kunnen doorzetten, dus  bouwen naar de vraag, en flexibiliteit in de plannen. Op onze vragen gaf wethouder De Muijnk aan dit goed in de gaten te houden. Hij wil de zogenoemde prestatieafspraken met Delta Wonen nog eens goed tegen het licht houden.

Samenleving

De extra aandacht voor de onderwijsachterstandenheeft z’n uitwerking niet gemist. Het blijft noodzakelijk om hier de nodige beschikbare middelen voor te blijven inzetten. Samenwerking en intervisie zijn sleutelwoorden. De fractie steunt de uitvoering van het gemeentelijk minimabeleid met immers als doel sociale uitsluiting te voorkomen. Vereenvoudiging van aanvraagprocedures en pro-actief benaderen van burgers, die eerder gebruik maakten van minimaregelingen spreken onze fractie aan. Ook multifunctioneel accommodatiegebruik blijft een belangrijk speerpunt. Met meerderen gebruik maken van een en hetzelfde onderkomen verstevigt de financiële positie en verhoogt de sociale dwarsverbanden. Het begint bij dorpshuizen, sportcomplexen en scholen en kan zorgen voor een olievlekwerking. De diverse clubs en verenigingen die gebruik maken van het Kulturhus in Oldebroek, de viering van Koninginnedag door de complete bevolking van Wezep op het terrein van WHC en de te bouwen brede school in het Loo zijn daarvan mooie voorbeelden. De fractie kondigde aan zeker op dit onderwerp terug te komen bij de komende kerntakendiscussie.  In een reactie gaven de wethouders Van Dijk en De Muijnk aan dit zelf ook belangrijk te vinden. Laatstgenoemde wees erop dat het daarbij het mooiste is als deze samenwerking start bij de basis, de samenleving zelf.

De Jaarrekening en het financiële kader

Het saldo op de jaarrekening is hoger dan de geraamde uitkomst van het begrotingsjaar na wijziging, en in de toelichting wordt dit uitgelegd. De auditcommissie heeft gerapporteerd dat door de accountant bevindingen en aanbevelingen aan het college zijn gedaan voor de interne beheersing. De fractie neemt deze adviezen graag over om hierop de nodige acties te ondernemen. We vroegen het college of het bereid is concrete maatregelen te treffen, en wethouder Van Dijk zegde dit royaal toe. De fractie gaf ook aan dat in de exploitatielasten van de gemeente lasten zijn opgenomen die geen relatie hebben met de actuele diensten door of activiteiten van de gemeente. De fractie wil  uit het oogpunt van transparantie deze lasten graag inzichtelijk hebben, want ze trekken een wissel op de financiële positie van de  gemeente. Reserves kunnen hierdoor tot een te hoog niveau zijn weergegeven, en daarmee het werkelijke weerstandsvermogen van de gemeente vertroebelen. Ook hiervan zegde wethouder Van Dijk toe in deze lijn te willen handelen.

Reacties op 'Onbalans tussen wat we willen en wat we kunnen'

Geplaatst op: 01-07-2015 10:38
Credit cards companies are competitive on the subject of getting you prepare their business credit-based card applications. Recently they've already taken to help offering credits to people prepared open some sort of credit account with him or her. business credit card applications
Starting your office Based Business can be quite easy to try and do and might take the demand off ones already in excess of burdened profits. american businessicon