maandag 12 december 2011 16:14

De ChristenUnie fractie zal tijdens de vergadering van Provinciale Staten a.s. woensdag een amendement indienen om de forse bezuinigen op sociale ondersteuningsinstellingen terug te draaien. Plannen van het College van Gedeputeerde Staten stellen voor 33 tot 63% te bezuinigen. Instellingen als Spectrum, Elan en Zorgbelang worden daarmee aan de kant geschoven. Dat laat ChristenUnie fractievoorzitter Pieter Plug vanmorgen weten. Bezuinigen op sociaal terrein gaan ten koste van leefbaarheid in de samenleving. De Gelderse ChristenUnie Statenfractie vindt het een verkeerd signaal als vooral bezuinigd gaat worden op sociaal-maatschappelijke instellingen, juist omdat de overheid een steeds sterker beroep doet op de inzet van mensen voor elkaar, waaronder ook de vrijwilligers. Het is van groot belang dat we eerst inzicht krijgen in de maatschappelijke gevolgen van dergelijke ingrepen. Als ChristenUnie hebben we al vaker gepleit eerst de maatschappelijke gevolgen in kaart te brengen alvorens te schrappen in taken, aldus Plug. Dan hebben we het wat de ChristenUnie betreft ook over het in beeld brengen van de sociaaleconomische waarde van informele zorg en vrijwilligerswerk.

De overheid doet steeds vaker een stap terug en dus moet de samenleving zelf meer verantwoordelijkheid nemen. Dat gebeurt ook in Gelderland en het is goed als we dat als provincie ook stimuleren met subsidies. De vraag moet niet zijn: wat kost dat?  Maar moet vooral gericht zijn op : wat levert het op? Belangrijk is dat instellingen kwaliteit en expertise kunnen blijven leveren. Geen blinde bezuinigingswoede door het botte mes te zetten in het sociaal kapitaal van onze samenleving. Daarom pleit de ChristenUnie voor het overeind houden van de huidige financiering en de instellingen een opdracht mee te geven om in 2015 met voorstellen te komen die leiden tot intensieve samenwerking van betreffende instellingen, kostenbesparing en behoud van kwaliteit en expertise maar met minder structurele provinciale subsidies op termijn.

Een andere reden dat de ChristenUnie niet akkoord kan gaan met de voorgenomen bezuiniging is gelegen in het feit dat de ChristenUnie graag ook een betrouwbare overheid wil zijn en dat de Gelderse samenleving een consistent provinciaal beleid mag verwachten. Bij de begrotingsbehandeling in juni 2010 hebben Provinciale Staten in meerderheid Gedeputeerde Staten verzocht voorstellen te ontwikkelen die kunnen leiden tot eventuele verdergaande bezuinigingen op sociaal met een maximum van 25% per 1 januari 2014. De voorgestelde bezuinigen van 33 tot 63% liggen hier ver boven en zijn dus voor de ChristenUnie onacceptabel. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit voor alle partijen geldt die destijds ook voor dat amendement hebben gestemd, aldus Pieter Plug, fractievoorzitter van de Gelderse ChristenUnie.

Reacties op 'Gelderse ChristenUnie fractie wil voorgenomen bezuinigingen op sociaal terugdraaien'

Archief > 2011 > december