Gezellig in de keet?

woensdag 14 december 2011 20:22

Vier jaar geleden, in een overvolle raadszaal gevuld met ongeruste jongeren, kwam het onderwerp jeugdonderkomens op particulier terrein aan de orde. De jongeren zelf duiden deze onderkomens meestal aan als keet. De vraag was in 2007: mogen deze keten blijven bestaan of niet? En zo ja, onder welke voorwaarden dan?

De keten vormden voor de jongeren een gezellige en leuke ontmoetingsplek. Maar..in veel gevallen (gelukkig niet overal) werd teveel gedronken en was de keet eigenlijk een illegaal café, dat niet voldeed aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en het bestemmingsplan. Daardoor ontstonden er allerlei risico’s. De ervaring van de laatste jaren is dat de gemeente op die risico’s  aangesproken wordt als het mis gaat. Ook was er sprake van oneerlijke concurrentie voor horeca-ondernemers die wel aan allerlei eisen moeten voldoen.

In 2007 werd afgesproken dat als de keten zich op een aantal punten aanpasten  ze nog enkele jaren mochten voortbestaan. De ChristenUnie drong ook aan op het zoeken van alternatieven voor keten die moesten sluiten en op een grondige evaluatie na een aantal jaren.

Uit de evaluatie blijkt nu het volgende: van de 18 onderkomens van toen, zijn er nog 3 over. Met de eigenaren van deze onderkomens worden op dit moment gesprekken gevoerd om te kijken of zij binnen de bestaande regelgeving kunnen blijven bestaan als zogenoemde huiskamerkeet.

Dat zou mooi zijn, omdat de jongeren dan een gezellig plek hebben om elkaar te ontmoeten die past binnen de wettelijke normen en dat is winst voor alle partijen.

Inge de Vries – de Jong

Reacties op 'Gezellig in de keet?'

Archief > 2011 > december