‘Bomen’ over bomen….

zaterdag 17 december 2011 12:30

In de laatste raadsvergadering stond de bezuiniging op de beheerplannen openbare ruimte op de agenda. We moeten flink bezuinigen in Oldebroek. Een post waar flink veel geld mee gemoeid is, is het beheer en onderhoud van groen en wegen en alles wat daar mee te maken heeft. In het voorstel van het college was ook een bezuiniging opgenomen op de post bomen. Een gevoelig onderwerp want we willen met elkaar een aantrekkelijke leefomgeving en bomen spelen daarin een belangrijke rol. Past bomenkap dan wel in deze visie? Als fractie van de ChristenUnie hebben we daarom uitvoerig informatie ingewonnen over wat de plannen precies zijn en welke gevolgen ze hebben voor onze leefomgeving. De antwoorden waren voor ons zo duidelijk dat we konden instemmen met het voorstel.

In de gemeente Oldebroek staan ca. 11.500 gemeentelijke (straat/laan)bomen waar de gemeente verantwoordelijk voor is voor beheer en onderhoud. Hiervan staan er ongeveer 5.600 in de bebouwde kom, de overige staan in het buitengebied en de begraafplaatsen.

In de loop van de jaren is door ervaringen gebleken dat niet altijd de juiste boomsoorten op de meest geschikte locaties staan. Gevolg hiervan is dat er op bepaalde locaties sprake is van overlast door het opdrukken van bestrating, wortelgroei in riolering enz.  Maar ook de onderlinge ruimte tussen bomen is soms te beperkt om een boom tot zijn volle habitus (boomvorm) en wasdom te laten komen. Een inschatting is dat ca. 10-15% van alle (straat/laan)bomen niet op de juiste groeiplaats staan of veel te dicht op zijn/haar buurman is geplaatst. Het voorstel is om 10% van het areaal (in een periode van 10 jaar) te verwijderen en niet te herplanten, dan is op termijn een structurele besparing oplopend tot circa € 23.000,- (1.150 stuks x € 20,-) mogelijk.

Het aantal van 11.500 bomen is maar een gedeelte van alle bomen die op grondgebied van de gemeente staan. Verreweg de meeste bomen in oldebroek staan op terreinen van  particulieren, domeinen, Gelders Landschap e.a. De 11.500 omschreven  bomen  zijn dus maar een klein gedeelte van alle bomen in de gemeente Oldebroek. Beeldbepalende laanstructuren maar ook verschillende solitair geplaatste bomen worden beschermd door verschillende beleidsdocumenten als de groenvisie, bestemmingsplannen en andere. Als deze gekapt moeten worden dan geldt er een herplantplicht.

De laatste jaren zijn er regelmatig ook grotere aantallen bomen gekapt in de gemeente Oldebroek meestal op particulier terrein maar ook wel door de  gemeente zelf. Voor een kleine 20% was er een herplantplicht. Maar er zijn ook veel nieuwe bomen geplant op een groot aantal nieuwbouwlocaties. En op locaties waar een ontheffing wordt verleend op een bestemmingsplan, of bij functieverandering wordt een landschappelijke inpassing verplicht gesteld. Zo is het aantal gemeentelijke bomen licht gedaald, maar het totaal aantal bomen in Oldebroek waarschijnlijk (particulier geplante bomen worden niet stuk voor stuk geregistreerd) niet.

In tijden van bezuinigingen is het keuzes maken en deze keuze achten wij verantwoord. Met dit voorstel realiseren we een jaarlijkse besparing van € 23.000,=. En de leefomgeving wordt daarbij volgens ons niet of nauwelijks beïnvloed. Ook hier geld wat ons betreft ‘Meer samenleving minder overheid’. Omdat de overheidsfinanciën flink teruglopen zullen we steeds meer een beroep moeten doen op de samenleving, het is niet meer vanzelfsprekend dat de overheid alles verzorgt en regelt. Wethouder Kok  deed nog wel een voorstel om te onderzoeken of het mogelijk is een boom te kunnen adopteren door bewoners of bedrijven, als fractie van de ChristenUnie ondersteunen we dit van harte.

CDA en ABO dienden een motie in om voor alle gekapte bomen een automatische herplantplicht in te stellen. Dit zou betekenen dat de bezuiniging niet wordt gehaald en dat er nog eens extra kosten moeten worden gemaakt om deze bomen ergens te planten. Deze motie kreeg verder geen steun waarna het collegevoorstel unaniem werd aangenomen.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op '‘Bomen’ over bomen….'