ChristenUnie gaat voor duurzaamheid

dinsdag 20 december 2011 13:43

De fractie van de ChristenUnie heeft in haar verkiezingsprogramma duurzaamheid een belangrijke plaats gegeven. Het gaat dan om duurzaamheid in gemeentelijk beleid handen en voeten te geven met aandacht voor onder andere natuur, milieu,mobiliteit en woningbouw. Afgelopen zaterdag heeft de fractie een werkbezoek gebracht aan de woning van Johan van Renselaar. Niet alleen heeft Johan het een en ander laten zien wat hij op gebied aan duurzaamheid aan zijn woning in Wezep heeft veranderd, ook heeft de fractie met hem van gedachten gewisseld over de vele mogelijkheden die er zijn om met duurzaam wonen aan de slag te gaan.

Fractieleden Gijs van den Brink, Wim Bier, Engbert Jan Ruitenberg en Henk van Bergeijk hebben gezien hoe met decentrale luchttoevoerunits ruimten van verse koele lucht kunnen worden voorzien zonder de ramen open te hoeven zetten. In zijn woonkamer heeft Johan een ventilatie-unit met warmteterugwinning geplaatst hetgeen zorg draagt voor een perfect binnenklimaat. De warmwatervoorziening door middel van een zonneboiler bespaart het gezin per jaar honderden euro’s aan energielasten. Niet alleen zorgt de zon voor warm water voor het douchen maar ook de wasmachine gebruikt het goedkope warme boilerwater.

Interessant is ook het project passief renoveren. In de toekomstige woningmarkt waarin energieprijzen blijven stijgen en budgetten van woningcorporaties meer en meer onder druk komen te staan, is duurzame renovatie de oplossing. Met een energiebesparing oplopend tot ruim 80% kiest een woningcorporatie niet alleen voor een beter rendement op de lange termijn maar ook voor een leefcomfort met lage woonlasten voor de bewoners.

De ChristenUnie ziet graag dat ook Oldebroek uiteindelijk een CO2-neutrale gemeente wordt. Met deze uitdagende doelstelling willen we ook onze bijdrage leveren aan de reductie van CO2 ten gunste van het klimaat. De fractie heeft in ieder geval weer voldoende ideeën opgedaan om verdere invulling te geven aan de beloften uit ons verkiezingsprogramma.

Foto 1: Locomediagroep

Reacties op 'ChristenUnie gaat voor duurzaamheid'

Archief > 2011 > december