Heeft u een mo(nu)ment

maandag 19 december 2011 13:29

In de eerste helft van dit jaar is het besluit genomen om de subsidie voor gemeentelijke monumenten stop te zetten. De stopzetting maakt onderdeel uit van een groter pakket van bezuinigingen, die in mei en juni door de gemeenteraad zijn aangenomen. Een en ander moet met ingang van 1 januari 2012 van start gaan. Het doek voor de subsidies voor gemeentelijke monumenten is definitief gevallen. De lijst van deze monumenten blijft in tact, zodat het cultuurhistorische karakter behouden kan blijven.

Monumenten
Onze gemeente kent een groot aantal rijksmonumenten en nog meer gemeentelijke monumenten. In Oldebroek staan 20 rijksmonumenten, waaronder de Lambertuskerk en het boerderijmuseum. We tellen sinds kort 43 gemeentelijke monumenten. Het laatst toegevoegde gemeentelijke monument is de Willem de Zwijgerkazerne in Wezep. Het Olde Amshuus is er ook één van. Wij willen deze cultuurhistorie dragende gebouwen voor onze gemeente bewaren.

Communicatie
Begin september heeft de gemeente de eigenaren van monumenten reeds geïnformeerd over het voornemen om ingaande 2012 de subsidie stop te zetten. In reactie op dat bericht heeft een van de eigenaren haar stem laten horen in de commissievergadering, voorafgaand aan de raadsvergadering. Van de overige betrokkenen is geen reactie gekomen. Alle belanghebbenden zullen begin 2012 opnieuw door de gemeente worden geïnformeerd. Onze fractie is tevreden over de communicatie rond dit dossier.

Subsidiestop
De monumentencommissie heeft aangegeven de stopzetting te betreuren. Zij stelt dat het vaker in contact zijn met eigenaren van monumenten de gemeente beter in staat stelt om de cultuurhistorie te waarborgen. Wij denken dat daarnaast de betrokkenheid van de eigenaar met zijn/haar pand ook voor een belangrijk deel borg staat voor het handhaven van het bijzondere karakter van deze panden.

De lijst blijft
De lijst met gemeentelijke monumenten blijft. Dat betekent dat er nog steeds voorwaarden gesteld kunnen worden aan verbouwingen/aanpassingen van het pand. De fractie van de ChristenUnie is voorstander van het handhaven van deze lijst en wel om drie redenen:
a. De lijst geeft de mogelijkheid om te blijven sturen op het karakter van het monument en biedt de eigenaar de kans om via andere kanalen subsidie te verkrijgen.
b. In het verleden zijn subsidies verstrekt die mede een bijdrage hebben geleverd aan de panden, zoals ze er nu bijstaan.
c. Het biedt de kans om in de toekomst (in betere tijden) opnieuw een subsidieregeling aan de lijst te koppelen.

Andere subsidiekanalen
De eigenaars kunnen voor hun monument subsidie blijven aanvragen bij het Nationaal Restauratiefonds. Onze fractie heeft het college gevraagd welke andere subsidiekanalen door de eigenaars aangeboord kunnen worden. De wethouder heeft een antwoord toegezegd. Wij verwachten dat de eigenaars begin 2012 over deze mogelijkheden geïnformeerd zullen worden. De waard van het cultuurhistorische karakter van onze gemeente is er mee gediend.

Gijs van den Brink

Reacties op 'Heeft u een mo(nu)ment'

Archief > 2011 > december