E-MOVO, een wijze les

dinsdag 18 september 2012 10:08

Gelukkig wordt er voor raads- en commissieleden regelmatig een informatieve avond georganiseerd door ambtenaren en/of organisaties. Zo vond men, tussen het beantwoorden van alle vragen op het gebied van Kerntaken en Bezuinigingen, op 3 september jl. nog tijd om ons bij te praten over
E-MOVO. Dit is een onderzoek onder jongeren van ongeveer 14 en 16 jaar die in de 2e en 4e klas van het voortgezet onderwijs zitten. Dit onderzoek is in 2011 gedaan, maar ook in 2003 en 2007 vond dit onderzoek plaats. Het is een landelijk opgezet onderzoek, maar door de opzet is een vergelijking mogelijk tussen bv. GGD regio’s onderling, maar ook tussen plaatsen en de regio, etc.

De resultaten laten zien dat wij  in het algemeen niet ontevreden mogen zijn over de gezondheid, het welzijn en de leefstijl van de jongelui in Oldebroek .  Zo blijkt dat het alcoholgebruik in Oldebroek positief afsteekt bij de regio Noord Veluwe.  Maar nog steeds is 9% van deze jongeren  in de vier weken voorafgaand aan het onderzoek dronken geweest en geeft 17% aan dat zij op een feestje meer dan 6 glazen alcohol nuttigen.  Gelukkig gaan steeds minder jongelui roken, hoewel deze jongelui wel aangeven dat bij hen thuis nog wel veel gerookt wordt.
Beduidend minder positief scoren de jongelui op het onderwerp voeding, bewegen en overgewicht.  20% van de 2e klassers heeft overgewicht ,  11 % geeft aan dat zij minstens een keer per week zonder ontbijt naar school gaan en 86% beweegt onvoldoende.
Het seksuele gedrag van jongeren is beduidend vrijer dan enkele jaren geleden.  Van de 4e klassers  geeft 15% aan dat zij  geslachtgemeenschap hebben gehad. De helft van deze groep heeft geslachtgemeenschap met meerdere personen gehad.

Al met al geeft dit onderzoek ons onderwerpen  om zowel thuis als op school en in het gemeentelijk beleid alert op te zijn.  Daarom zijn wij als fractie van de ChristenUnie ook blij met de opzet van de nota gezondheidsbeleid 2012 – 2015 en steunen dit van harte. Dat beleid is een voortzetten van het eerder ingezette beleid met o.a. speerpunten op het gebied van gezond gewicht bij jongeren, het verder terugdringen van alcoholgebruik bij jongeren, vroegtijdig signaleren, maar bij voorkeur voorkomen van psychosociale klachten bij jongeren.  De uitslagen van het onderzoek op het vlak van depressie  en andere psychosociale problemen deed mij persoonlijk echt iets.  Ik noem u een paar van de uitslagen op dit gebied. Ongeveer 1 op de 3 kinderen groeit op in een gezin met een ernstig ziek of verslaafd gezinslid, 1 op de 10 kinderen heeft  last van pestgedrag op school en ook heeft 1 op de 10 kinderen last van psychosociale klachten.   Als je dit op je in laat werken kun je niet anders dan inzetten op preventief gezondheidsbeleid, maar ook is voorlichting over hulpverlening noodzakelijk.  Daarom GGD en gemeentelijke organisatie bedankt voor het in kaart brengen van deze gegevens. De lessen van E-MOVO wil ik graag ter harte nemen en uitdragen als persoon, maar ook als raadslid!

namens de fractie van de ChristenUnie

Liesbeth Vos – van de Weg

Reacties op 'E-MOVO, een wijze les'

Archief > 2012 > september