Blij met Omnia

donderdag 27 september 2012 00:27

Een aantal maanden geleden verscheen er een bericht in de media dat deltaWonen haar huurwoningen in Oldebroek over doet aan woningbouwvereniging Omnia Wonen. Ook zou deltaWonen zich helemaal willen terugtrekken uit onze gemeente. Voor de fractie van de ChristenUnie toen reden om enkele schriftelijke vragen te stellen aan het College van Burgemeester en Wethouders. Vooral de gevolgen voor de huurders baarde ons zorgen. De beantwoording stelt ons gerust, Wethouder de Muijnck zegt zelfs content te zijn met de overdracht.

Het college schrijft in zijn beantwoording dat de overdracht in goed overleg met het gemeentebestuur is gebeurd en dat de kwaliteit van de dienstverlening en de voorwaarden waaronder de woningen worden verhuurd niet veranderen.

In een mondelinge toelichting zegt wethouder de Muijnck dat het college content is met de overdracht. “het beleid van Omnia Wonen sluit veel beter aan bij Oldebroek dan dat van deltaWonen dat zich veel meer op Kampen en Zwolle gaat richten. Omnia Wonen heeft al een fors deel van haar woningvoorraad op de Veluwe en Oldebroek sluit daar mooi op aan” aldus de Muijnck.

Zo gaat Omnia Wonen een nieuwbouwproject van 25 huurwoningen in Oldebroek-West realiseren een project wat met deltaWonen maar steeds niet tot overeenstemming kwam. Een goede ontwikkeling zowel voor de werkgelegenheid als voor het woningaanbod in onze gemeente.

Voorlopig blijft deltaWonen nog wel actief in Wezep en Hattemerbroek. Op onze vragen of we daar dan wel zo blij mee moeten zijn antwoordde de wethouder dat hij zich sterk zal maken dat deltaWonen haar maatschappelijke taak en opdracht in onze gemeente zal blijven vervullen. Zo gaf hij aan dat er voor locatie Veldheem inmiddels een omgevingsvergunning is aangevraagd wat past binnen het huidige bestemmingsplan. We mogen er dan vanuit gaan dat deltaWonen de herbouw van Veldheem toch op zal pakken. Het gebouw gaat er komen, nu nog zien of er ook voldoende zorgbedden beschikbaar komen.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Blij met Omnia'