Toch steun voor mantelzorgers

donderdag 25 februari 2010 18:54

Mantelzorgers zijn ontzettend belangrijk, allereerst voor de mensen die zij verzorgen, maar daarnaast voor de hele maatschappij. Maar liefst 75% van de zorg bij mensen thuis wordt door mantelzorgers verricht. Het leek de ChristenUnie daarom geen goed idee toen het College vorig jaar met het voorstel kwam om in 2010 en volgende jaren geen extra geld beschikbaar te stellen voor de mantelzorgondersteuning. Juist om overbelasting van mantelzorgers tegen te gaan, hebben zij ondersteuning nodig bij het uitvoeren van hun taken. Samen met andere fracties hebben we gevraagd om met een ander voorstel te komen.
Het college kwam daarop o.a. met de belofte om met een overzicht te komen hoe het resterende deel van de reserve WMO ( Wet maatschappelijke ondersteuning) zou worden ingezet.

Dinsdagavond 16 februari 2010 was het zover. Hoewel het al erg laat op de avond was, werden er een paar goede voorstellen gedaan. Ze zijn raadsbreed aangenomen tijdens de raadsvergadering

De volgende punten uit het voorstel wil ik graag noemen:

1. er blijft ondersteuning voor de mantelzorgers, in de vorm van een regionaal en lokaal steunpunt Mantelzorg en door het subsidiëren van plannen en of initiatieven van vrijwillige zorg. Voor meer informatie zie de nota mantelzorgondersteuning.

2. er komt een serviceloket

Dit loket gaat dienstverlening bieden op het terrein van wonen-welzijn-zorg, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Wij hebben vooral aandacht gevraagd voor de voorlichting. Dat informatie over zorg naar burgers toe niet altijd even helder is, werd ons zelf duidelijk door het geval van burgers die met verkeerde verwachtingen zijn verhuisd naar een zorgappartement in Wezep (Weidebeek). Het ging hierbij om inwoners die dachten bij lichamelijke problemen een beroep te kunnen doen op het personeel van Veldheem. De juiste informatie was bij hen niet bekend. Wij hebben daar toen navraag naar gedaan en schriftelijke vragen aan het college gesteld. Het bleek ook voor ons als raadsfractie erg moeilijk te zijn om de juiste informatie te krijgen. Ons is nu toegezegd dat er een communicatieplan komt. Burgers met vragen zullen voor langere tijd gevolgd worden om te controleren of de antwoorden en/of hulp die zij hebben gekregen voldoende is.Kennelijk hebben onze vragen dan toch bijgedragen aan verduidelijking.

3. er komt een indicatie via een huisbezoek

Uit de evaluatie WMO-individuele voorzieningen kwam duidelijk naar voren dat telefonisch indiceren lang niet altijd een juist beeld geeft van de hulp die nodig is. Een indicatie via een huisbezoek bleek veel beter te werken. Dit gaat voortaan ook gebeuren en ook zal er een snellere afhandeling plaatsvinden voor aanvragen doordat de gemeente zelf eenvoudige indicaties en herindicaties gaat uitvoeren.

4. er komt een vast bedrag voor vrijetijdsbesteding

We zijn ook blij dat er een vast bedrag per jaar( 15.000 euro) wordt vrijgemaakt voor vrijetijdsbesteding van mensen met een beperking. MEE Veluwe zal hiervoor een plan opstellen.

We blijven voorlopig dus alert .

Inge de Vries- de Jong

Archief > 2010 > februari