Raadsfracties ChristenUnie delen kennis en ervaring

elburg[1]maandag 02 maart 2009 15:43

Iedere twee jaar komen de fracties van de ChristenUnie op de Noord Veluwe bijeen. Afgelopen vrijdag was Elburg aan de beurt om als gastheer op te treden. Ongeveer 30 gemeenteraadsleden uit Hattem, Heerde, Oldebroek, Elburg en Nunspeet ontmoetten elkaar om kennis en ervaring te delen.

Nuborgh college Oostenlicht

Het programma begon 's middags met een ontvangst op het Nuborgh college Oostenlicht . De locatie Oostenlicht is een fonkelnieuw schoolgebouw. De vorig jaar in gebruik genomen school biedt letterlijk en figuurlijk de ruimte voor eigentijds vmbo-onderwijs. Naast de vertrouwde instructielokalen voor klassikale lessen zijn er ruime leerwerkruimten. Hier kunnen leerlingen individueel en/of in groepen werken. Elke leerwerkruimte biedt plaats aan zo'n 75 leerlingen, die er alles vinden wat ze nodig hebben zoals boeken, pc's en andere materialen. Dankzij deze indeling werkt men in kleinschalige, overzichtelijke en veilige verbanden. Op de school zitten op dit moment ongeveer 2.200 leerlingen en zijn er 265 leerkrachten aan de school verbonden.

Directeur Jan Klein en locatiedirecteur Gerrit Rutterkamp gaven een openhartig kijkje achter de schermen van deze nieuwe streekschool. Aan de orde kwamen voor de politici interessante onderwerpen als het huisvestingsbudget, schoolmaatschappelijk werk en vroegtijdig schoolverlaten om maar enkele voorbeelden te noemen. Na afloop van de presentatie en levendige discussie volgde voor de raadsleden een rondleiding door het schoolgebouw dat voorzien is van de nieuwste snufjes op onderwijsgebied.

Sjoel Elburg

Vervolgens brachten we een bezoek aan de Sjoel Elburg , een verhalenmuseum over de geschiedenis van Joden in de mediene (provincie). Verhalen over het (on)gewone dagelijks leven van twaalf Joodse families die vanaf 1700 in Elburg hebben gewoond. Sjoel Elburg biedt een historisch perspectief voor een actueel thema: integratie en verdraagzaamheid. Hoe werd er in het verleden aangekeken tegen minderheidsgroepen? Hoe leefden de Joodse en niet-Joodse Elburgers naast en met elkaar?

Sjoel Elburg presenteert de Joodse geschiedenis op een dynamische, onorthodoxe, boeiende en eigenzinnige wijze en laat daarmee een eigen museaal geluid horen. Respectvol gebruik van de monumentale synagoge van Elburg dient daarbij als uitgangspunt.
Het museum is ruim een hafjaar open en heeft al meer dan 10.000 bezoekers mogen begroeten.

Tweejaarlijkse gezamenlijke ontmoeting

De leerzame middag hebben we afgesloten met een gezamenlijk dinerbuffet waarbij uitgebreid aan tafel kennis en ervaring is uitgewisseld over onderwerpen die spelen of binnenkort gaan spelen in de diverse gemeenten. De tweejaarlijkse gezamenlijke ontmoeting met ChristenUnie raadsleden uit naburige gemeenten voorziet duidelijk in een behoefte. Maar ook tussentijds weten we elkaar te vinden om desgevraagd de helpende hand te bieden.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Raadsfracties ChristenUnie delen kennis en ervaring'