images[2]donderdag 05 maart 2009 10:24

Om in aanmerking te komen voor taxi-vervoer of vergoeding van vervoer naar school, moet een leerling op een bepaalde afstand van school wonen. Voor het basisonderwijs was dat in onze gemeente 4 kilometer en voor het speciaal onderwijs is de afstandsgrens 2 kilometer. In de Verordening leerlingenvervoer staat dit alles omschreven. De Verordening wordt nu aangepast en dat heeft gevolgen voor het in aanmerking komen voor een vergoeding.

In de nieuwe verordening is de rol tussen aanvrager(ouders) en de gemeente duidelijker omschreven. Beide partijen weten waar ze aan moeten voldoen en waar zij onderling verantwoordelijk voor zijn. Op zich een prima zaak.
Door het verhogen van de afstandsgrens ligt in deze verordening meer verantwoordelijkheid bij de ouders voor het naar school brengen van de kinderen naar de school van hun keuze.
De grens voor primair basisonderwijs was 4 km. en in de nieuwe verordening is deze 6 km. geworden.
Het principe om meer verantwoordelijkheid bij de ouders te leggen is op zich redelijk. De wethouder heeft tijdens de commissievergadering aangegeven dat dit principe ook de enige reden is voor de wijziging en niet een bezuiniging. Het zou "slechts" om 5 ouders gaan die nu wel in aanmerking komen en bij de nieuwe verordening niet meer.

Het oorspronkelijke voorstel was om de nieuwe regeling in één keer in te laten gaan.
Wij vonden het echter niet redelijk om ouders die nu nog van de regeling profiteren zomaar voor een voldongen feit te stellen. Dat hebben we ingebracht tijdens de raadsbehandeling, en onderstreept met het indienen van een amendement. Dit kreeg brede steun van nagenoeg alle fracties. Daardoor hebben wij bereikt dat met de vijf ouders een afbouwregeling wordt getroffen. Zij krijgen nog één jaar 50 procent van de huidige vergoeding.
Inge de Vries - de Jong

Reacties op 'Brede steun voor voorstel ChristenUnie tot aanpassing verordening leerlingenvervoer'