VVD: eerlijke beeldvorming s.v.p.

dinsdag 31 maart 2009 16:31

Een oppositiepartij kan een goede rol spelen. Ze kan alternatieven aandragen, of zwakten bij andere fracties blootleggen. Coalitiepartijen doen er altijd goed aan serieus te luisteren naar wat de oppositie inbrengt. Onder één voorwaarde: dat de betreffende oppositiepartij een geloofwaardige inbreng levert. Zelfs als je die niet deelt kan dat van belang zijn.

De VVD vond het nodig in een column in Huis aan huis van 17 maart jongstleden zowel het college als onze fractie op de korrel te nemen. Dat mag. Op een onderdeel ervan hebben we in onze eigen column gereageerd. Maar het gaat nog iets dieper. Wat was de kritiek? We geven kort de punten en argumenten van de VVD weer:

1. het college heeft voor de realisering van het centrum Oldebroek geld benut van het grondbedrijf, welk geld echter nog moet worden verdiend uit werkelijke verkopen/exploitatieopbrengsten; nu zijn we in een economische crisis belandt en heeft het college dus een probleem omdat die opbrengsten onzeker zouden kunnen zijn ('zoals een biertje kopen op de pof, maar dan groter' schrijft Henk Kemp)
  2. de grootste partij in Oldebroek (de ChristenUnie dus, AvL) is de weg kwijt, want ze gaat nu aan de burgers vragen welke kant ze op moet (bedoeld wordt onze uitnodiging aan burgers en instellingen om punten die zij belangrijk vinden voor de samenleving door te geven)
  3. dat de ChristenUnie de weg kwijt is merk je ook het voorstel van deze fractie om huisnummerbordjes in de hele gemeente plaatsen, kosten € 70.000,--.

Eerlijk gezegd vonden we het een wat komische voorstelling van zaken. En we zouden we ook niet gereageerd hebben als hier aan de burgers geen hele scheve voorstelling van zaken werd gegeven. Vandaar dat we een paar dingen willen rechtzetten. Niet zozeer om de VVD, maar om burgers het echte verhaal te vertellen.

De plannen voor het centrum van Oldebroek.

Dit kent een lange voorgeschiedenis. Maar we lijken de eindstreep te gan halen. Tijdens de rit moest er geld worden vrijgemaakt. De VVD zou in haar kritiek op het college geloofwaardig zijn als ze destijds tegen het centrumplan of tegen het vrijmaken van die middelen had gestemd. Dat heeft ze niet gedaan. En daarmee raakt het moeilijke financiële perspectief door de kredietcrisis evengoed de VVD als alle andere fracties en het college.

De burgers om hun mening vragen

Het is normaal, ja zelfs essentieel dat een politieke partij wil weten wat burgers vinden. Daarom brengen we werkbezoeken, ontvangen we burgers in onze fractievergaderingen, enz. enz. (Zie ook wat we in de column in Huis aan huis hierover schrijven.) Zich op de hoogte stellen van wat er onder burgers aan ideeën en wensen leeft doen naar onze indruk (gelukkig) meerdere fracties. Moeten we aannemen: de VVD niet?

Huisnummerbordjes in het buitengebied

Het voorstel van onze fractie om (goed zichtbare) huisnummeringsbordjes in het buitengebied te bevorderen is een opbouwend voorstel om bepaalde panden en woningen in het buitengebied gemakkelijker vindbaar te maken. Het gebeurt in meer gemeenten. Dat is een eerste verantwoordelijkheid van de bewoners zelf. Maar als een overheid voor hulpdiensten, in het belang van verkeersveiligheid etc. dit kan versterken is daar niks mis mee dachten we zo. De VVD vermeldt gemakshalve even niet dat van burgers zelf ook een bijdrage wordt verlangd, dat er een werkgelegenheidsaspect aan is verbonden, en dat er geen 'nieuw geld' nodig is omdat er een budget voor bestaat in de vorm van verbetering van de leefomgeving. Blijft de vraag of je het daarvoor wilt besteden natuurlijk. (Voor wie geïnteresseerd is verwijzen we graag naar de website van de gemeente www.oldebroek.nl, onder vergaderingen, vergadering commissie Ruimte en grond 24 maart 2009).

Kortom: geen enkele partij hoeft het met ons eens te zijn, maar hou het verhaal wel zuiver. We hopen met deze verheldering van onze positie tegenover de oppositie de beeldvorming te hebben gediend.

Ton van Leijen

Reacties op 'VVD: eerlijke beeldvorming s.v.p.'