Dorpshuis Wezep krijgt meer financiële armslag

logo dorpshuis wezepmaandag 21 december 2009 14:02

Elke kern in onze gemeente beschikt over een dorpshuis. Ook de grootste kern Wezep heeft sinds 2001 een dorpshuis. Dorpshuizen vervullen een belangrijke sociaal-culturele functie binnen de leefgemeenschap. Het dorpshuis Wezep verkeert in zwaar weer. Het water staat het bestuur van het dorpshuis al enige tijd aan de lippen als we het hebben over de financiën. Het onderzoeksrapport van Spectrum heeft een aantal aanbevelingen voor de dorpshuizen in Oldebroek geformuleerd. Het dorpshuis Wezep kan geen reservering doen voor groot onderhoud aan het pand op de lange termijn. Om structureel tot een gezonde exploitatie te komen zal het college op basis advies uit het onderzoeksrapport van Spectrum nader onderzoeken in hoeverre de uitgaven van de stichting Multifunctioneel Centrum Wezep verlaagd en de inkomsten verhoogd kunnen worden.

Het bestuur van de stichting heeft zelf ook al de nodige maatregelen getroffen zo bleek tijdens de behandeling van dit onderwerp in de commissie Samenleving van begin deze maand. De aangereikte meerjarenbegroting gaf nog een negatief resultaat te zien van ruim 25.000 euro de komende jaren maar daarin waren de resultaten van de aanpassingen van het bestuur nog niet verwerkt.

Een ander punt van aandacht uit het onderzoeksrapportrapport was dat op basis van een vergelijking met het Kulturhus de Talter het dorpshuis Wezep een minder florissante financiële start heeft gehad. Door het lage startkapitaal heeft het dorpshuis schulden moeten maken die als een molensteen om de nek zijn blijven hangen.  Spectrum stelde dan ook voor om deze achterstand in te halen door een eenmalige kapitaalinjectie te verstrekken. Met het voorliggende voorstel tot  beschikbaarstelling van een eenmalige achtergestelde renteloze lening van 150.000 euro zou zondermeer de exploitatie de komende vier jaar met een positief bedrag kunnen worden afgesloten,  zo vernamen wij tijdens de vergadering van de commissie Samenleving.

De fractie van de ChristenUnie kan zich vinden in het voorstel tot het financieel gezond maken van het dorpshuis in Wezep. Met het bestuur van het dorpshuis staan we met de rug tegen de muur want elk alternatief  kost de gemeente wellicht nog meer geld. Wel vraagt onze fractie het college om bij voorkeur in de periodieke bestuursrapportage de raad op de hoogte te houden over de voortgang van het nadere onderzoek naar het optimaliseren van de inkomsten en uitgaven van het dorpshuis Wezep, en uiteraard ook naar het verloop van de daadwerkelijke inkomsten en uitgaven de komende jaren. Dat laatste heeft het college toegezegd zodat we als gemeenteraad de komende tijd de vinger aan de pols kunnen houden. Het kan niet zo zijn dat we over enkele jaren ons weer geconfronteerd zien met een ernstig exploitatietekort van het dorpshuis Wezep.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Dorpshuis Wezep krijgt meer financiële armslag'